Brev
Kæresteproblemer
Kære brevkasse,
Jeg er en 18-årig pige, der står i et dilemma.
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i snart et år. Jeg er rigtigt glad for ham, men jeg tvivler rigtigt meget på ham og generelt på vores forhold.
Det står sådan til at min kæreste i år er blevet student, og studentertiden fylder meget. Jeg kan helt klart mærke at det, at han fester og drikker så meget gør man rigtigt usikker.
Egenligt er det svært at beskrive præcist hvad, det er, der ligger til grunde for det. Han har aldrig været mig utro eller lignende, så det må altså være noget i mit hovedet, at tvivlen bunder i. Jeg er rigtigt glad for ham, og han ved mere om mig end nogen andre. Jeg føler mig rigtigt tryg, når jeg er sammen med ham, hvilket er vigtigt for mig.
Det er svært at forklare hvordan jeg har det når jeg er usikker, men det er føles lidt som om jeg ikke kan finde ro med noget af det jeg tager mig til, og så kan jeg faktisk helt miste appetitten eller lysten til at snakke med andre mennesker. Jeg synes det er en svær periode nu her, hvor han fester meget, og da jeg er væk fra ham her i sommeren føles det endnu værre.
Jeg synes det er svært at snakke med nogen om det, fordi det simpelhen gør mig så ked af det, og jeg føler at det ude fra kan virke som et let valg, altså at jeg ikke skal være sammen med en der kan få mig til at føle sådan. Det er bare svært at slutte noget der får en til at føle sig tryg.
Jeg har forsøgt mig med at snakke med ham, men det er som om han kan ligge det over på mig, og derved få mig til at få dårlig samvittighed over, at jeg kan finde på at have det sådan, når han aldrig har gjort noget “forkert”.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært, at kunne hjælpe med, men jeg forsøger nu alligevel.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18.
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg tror, at der er rigtig mange, der kender de følelser, du beskriver. Når ens kæreste fester meget og drikker alkohol, kan man opleve at blive meget bekymret – også selvom der som sådan aldrig er sket noget “dårligt”.
Derfor tænker jeg ikke, at du må være sur på dig selv, over at føle som du gør. Jeg tænker heller ikke det betyder, at I skal gå fra hinanden. Tværtimod fortæller det mig, at du har en kæreste, som du holder rigtig meget af og ikke vil miste. Mon du kan følge mig i den tanke?
Lige nu er din kæreste i en situation, hvor fest og druk fylder en masse. Heldigvis er det kun en kort periode, før hverdagen igen er tilbage. Derfor tænker jeg, at I sammen skal finde en måde, så studentertiden ikke bliver for svær for hverken dig eller ham. I skal finde et kompromis.
Du skriver i dit brev, at du har forsøgt at tale med ham. Han lægger det over på dig. Mon du kan forsøge at tale med ham igen? Måske du kan fortælle ham, at du har skrevet herind eller vise ham mit svar? Det kan være en god måde at få sat ord på alt det, der er svært.
I kan jo tale om, hvordan det også bliver trygt for dig. Et forslag kan være, at din kæreste måske skriver en sms, når han tager hjem fra en fest. Eller måske at han skriver et par sms’er i løbet af aftenen – hvad end du tænker kunne gøre dig mere tryg.
Det kan også være, at I kan sætte nogen dage i kalenderen, hvor I bare kan være sammen jer to. Følelserne kan godt føles voldsommere, når man ikke ser hinanden så meget og får den tryghed og omsorg, man er vant til.
Det er også altid et godt råd at tale med andre om tankerne – også selvom jeg godt kan forstå, at det kan føles svært. Måske har du en ven eller veninde, du er tryg ved? Eller en forældre? Det vigtigste er, at du ikke går alene med følelserne. Så kan de nemlig følelse sværere og sværere at håndtere.
Jeg håber, at rådene giver mening og gør en positiv forskel for jeres forhold og din tryghed. Husk at du altid gerne må kontakte os igen på 116111, hvis du har brug for en længere samtale.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.