Kærestens veninde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev. Du beskriver noget, som rigtig mange unge piger og drenge kender til: Følelsen af jalousi og angsten for at blive forladt til fordel for en anden.

Derfor er det rigtig godt, du har haft mod til at skrive herind og bede om hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Hvor er det dejligt for dig, du har fundet en rigtig sød kæreste på din efterskole. Forelskelse er ofte en dejlig ting, der kan gøre en rigtig glad – men det kan også være forbundet med en masse tvivl, jalousi og bekymring.

Jalousi er en følelse, de fleste af os oplever på et tidspunkt i livet. Det er en almindelig reaktion.

Det er bestemt ikke dig, der er noget galt med. Når man oplever, at ens kæreste er særlig glad for en anden pige, kan det gøre så ondt indeni.

Du skriver, at du ikke har noget imod, at han har veninder. Men jeg kan også læse, du synes, det måske er gået lidt for vidt.

Jeg kan jo ikke vide, hvordan det egentlig forholder sig mellem din kæreste og hans veninde. Men når du skriver, at de skriver sammen hver dag, og han fortæller dig hvor smuk og sød hun er – så kan jeg godt forstå, at du bliver lidt ked af det.

At de skriver hver dag behøver måske ikke betyde, at der er mere mellem dem end blot venskab. Og måske kan det hjælpe dig at huske på, at han jo har valgt dig som sin kæreste – og ikke veninden. Det er altså dig han vil have.

Alligevel kan jeg sagtens forstå, det gør ondt at se ham være så glad for hende. Jeg kan høre på dig, at det fylder rigtig meget. Derfor tænker jeg, om det måske kunne være en mulighed for dig at tale med ham om det? Kan du snakke med din kæreste om, hvordan du har det, når han skriver med veninden? Og hvorfor du reagerer, som du gør?

Måske kunne du sige: ”Jeg ved godt, jeg er fjollet og måske er det dumt af mig, men jeg er bange for at miste dig”. Du kan også overveje at skrive et brev til din kæreste, hvor du fortæller ham, hvordan du har det. Fordelen ved at skrive et brev er, at man har god tid til at få formuleret, det man har på hjertet.

Det kunne måske også være meget rart for dig at tale med nogle af dine veninder eller venner på skolen om, hvordan du har det. Måske kan de være med til at berolige dig og forsikre dig om, at der ikke er noget mellem din kæreste og hans veninde. Eller de kan være med til at støtte dig i at få talt med din kæreste.

Jeg kommer bare med en masse forslag, og du skal selvfølgelig gøre det, der falder dig mest naturligt.

Jeg håber, at mit brev til dig har givet dig mod på at overveje at tage en snak med din kæreste eller nogle af dine veninder. Jeg håber også, at mit brev måske kan være med til at forsikre dig om, at der ikke er noget galt med dig, men at det er helt okay at have de følelser, som du har lige nu.

Jeg ønsker dig al det bedste.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.