Brev
Kæresten på efterskole
Hej BB!
Jeg er en pige på 14 år, og skal til at gå i 8. klasse.
For ca. 3 uger siden, blev jeg kærester med den mest fantastiske dreng, som jeg gik i klasse med! Vi har været sammen et par gange her i ferien, og vi elsker hinanden rigtig højt!
Problemet er bare, at han tager på efterskole i morgen, og jeg har ikke sagt farvel til ham fysisk. Han kan ikke være sammen i dag eller i morgen. Jeg var sammen med ham kort i går, men det var med 3 andre veninder. Så jeg har ikke været alene med ham i et stykke tid.
Jeg savner ham allerede, og er bange for, at vores forhold ikke holder, nu når han er på efterskole :/ Jeg er bange for at han måske finder en anden deroppe, eller at jeg finder en anden hjemme. Men jeg elsker ham virkelig højt, og omvendt.
Jeg ved at han kommer hjem i weekenderne, men jeg er jo ikke i kontakt med ham til hverdag?
Når man er på efterskole, har man ikke så meget tid til sin mobil, har man? Men i hvert fald, vi er begge i kontakt med andre mennesker til hverdag.
– jeg er bange for at miste ham, og hvordan skal jeg holde kontakten med ham? Og hvad hvis vi ikke har tif til hinanden i weekenderne?
Jeg savner ham allerede!
Jeg håber i kan hjælpe mig BB, jeg har VIRKELIG brug for det!
– knus mig :i
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du syntes det er svært: Du er lige blevet kæreste med en fantastisk dreng, og så rejser han på efterskole! Kærligheden rammer os nogen gange på de mest ”besværlige” tidspunkter.
Jeg forstår også godt dine mange tanker: Kan I fortsætte med at være kærester, mens han er på efterskole? Glider jeres forhold ud? Bliver en af jer forelsket i en anden? Eller vil jeres forhold gå lidt i ”dvale” mens han er på efterskole, for så at udvikle sig igen, når han kommer tilbage?
Det er ikke til at vide, hvad der kommer til at ske for dig, ham og jer det næste år.
Det kunne man selvfølgelig heller ikke vide, hvis han var hjemme hele det næste år. Men usikkerheden bliver nok ekstra svær, fordi I ikke kan tale og være sammen i hverdagen.
Jeg ville rigtig gerne kunne give dig et supersvar, som gjorde det hele meget lettere for dig.  Det kan jeg desværre ikke. Men gid jeg kunne.
Jeg kan kun fortælle dig, at der er mange som oplever det som en stor udfordring, når den ene i et forhold rejser et år væk på efterskole. For det er svært at elske, savne og være usikker. Det er bare sådan det er. For alle.
Lige nu er det nok også ekstra hårdt, fordi han lige er rejst, og I ikke fik sagt farvel til hinanden alene? Måske kan du få noget alenetid med ham, når han kommer hjem på weekend en af de næste gange? Så I får mulighed for at tale om hvordan I har det med det hele?
Har du fortalt ham, at du er bange for at han eller du selv, møder en anden, så jeres forhold glider ud? Har han fortalt, hvad han tænker om det? Om han er bekymret for de samme ting? Har I talt om, hvad I kan gøre for ikke at glide fra hinanden?
Hvis ikke I har talt sammen om det, så tror jeg det kan være en god idé at gøre det. For det er en af den slags ting, som faktisk bliver ”lidt” lettere, hvis I taler med hinanden om det. Så kan I nemlig trøste, støtte og opmuntre hinanden, og det styrker forholdet.
I kan også lettere finde ud af, om forholdet måske er ved at glide lidt ud. Det kan være hårdt at tale om; Men ikke lige så hårdt som at skulle gå og fantasere og gætte på, hvordan den anden mon har det.
Tror du, I vil kunne tale/skrive sammen om det?
Måske kender du andre, der har været på efterskole, med eller uden kæreste derhjemme? Eller har haft en kæreste, som tog på efterskole? Måske kan du tale lidt med dem, og høre om deres erfaringer? Ikke fordi det behøver være på samme måde for dig og din kæreste, men så ved du lidt mere om, hvad en efterskole måske kan betyde.
Husk du også altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Vi vil altid gerne hjælpe og tale med dig. Eller måske bare lytte, hvis det er det du har brug for?
Jeg håber alt det bedste for dig og din kæreste, og for kærligheden!
Kærlig hilsen BørneTelefonen