Brev
Kæresten og venner
Hej BB
Jeg går direkte til mine problemer: Fire dage op til min 15 års fødselsdag, var jeg til noget kursus, med overnatning for unge. Her møder jeg en fantastisk pige, som jeg for første gang i et år virkelig bliver forelsket i. Vi kommer nu sammen, og vi har det sjovt, og vi elsker hinanden, i det hele taget har vi det bare skønt når vi endelig er sammen :).. Det er netop det der er problemet, min skønne kæreste har nemlig den svaghed at hun hele tiden skal lave et eller andet at lave, for ikke at gå ud, at sit gode skin, og det gør at hun planlægger langt ude i fremtiden, og at vi så ikke er så tit sammen..
Det er også lang ti siden hun sidst havde en kæreste, så det er lidt fremmede for hende, og hun ved ikke rigtig, hvordan hun skal bære sig ad. Hun er heller ikke ligefrem af en ørn til det med sms, og det gør, at vi ikke skriver så meget sammen, i dag har hun slet ikke svaret mig faktisk.. Når men her i sommerferien slog det klik oppe i mit hoved, og 50% af min hjerne tænker nu kun på piger, men jeg mener at i vores alder må man godt tage det lidt alvorligt det der med kærester, dvs. ikke at havde flere på engang, eller lave noget med en anden pige.
Problemet er bare lige, at der er en i klassen (altså luder er ikke det rigtige orde, for hun tager ikke penge for det, og så meget er hun heller ikke med på, hun er bare lidt sådan: ”smæk mig i røven, bare ikke for hårdt”) Og fordi jeg ikke har så sindssygt meget kontakt med min kæreste, glemmer jeg det nogen gange, og en gang er jeg kommet til at smække hende i røven, fordi hun hele tiden kommer hen til mig og stritter med den..
Før jeg blev brand lun på min kæreste, havde jeg et godt øje til en anden, og nu ægger hun an på mig, kan dog godt styre mig men det ville være meget nemmer, hvis min kæreste gad skriver lidt mere med mig, og at vi var lidt mere sammen. Hvordan gør bærer jeg mig ad? Mit andet problem er, at jeg skriver her ind.. Altså det er en fantastisk fed hjemmeside i har lavet, men det er ikke en som er tilegent mig. Det jeg mener er, at i mit tilfælde har jeg både en mor og far, faktisk har jeg også alle mine bedsteforældre og til og med en oldemor, som jeg også er rigtig glad for.
Jeg har har også mange kammerater og venner, som jeg kan snakke med i stedet for at skrive herind.. Der er bare sket så meget de sidste halvanden år, som gør jeg ikke kan – først og fremmest havde jeg for halvanden år siden en rigtig styg kæreste, som jeg kom sammen med i et halvt år. I den tid gjorde jeg en masse dumme ting, fx droppede jeg min skole, og lavede slev skade, her for godt og vel et år siden fik min far stres i et halvt år. Og da han begyndte at arbejde igen, kom til tilbage, så sag han og (staves) og blev fritstillet på den gode måde, som i sikkert ved hvad betyder.
Den dag i dag er hans stres selvfølgelig blevet meget bedre, men det er der stadig, og jeg får skæld ud for de mest ligegyldige ting der er til stede i verden. Som skrevet har jeg mange venner og kammerater.. Det passer egentlig ikke, det havde jeg engang indtil jeg fandt ud af at de alle var nogle røvhuler, der ikke var til at stole på. Jeg har altid elsket at gå i skole, lige indtil her efter sommerferien, hvor min datidige bedsteven havde ændret sig totalt i ferien, han er nu en kæmpe idiot og mobber alle, der i blandt os mig.
Sammen med hans ”ven” (endnu en idiot) har han den syge vane at sparke folk i skridtet, det gør han tit på mig. Samtidig laver han sindssyge rygter om mig, fx at min penis er to cm, hvilket overhovedet ikke passer! Faktisk er den lige så stor som hans, hvis ikke større, Også at min far har taget min mødom, det passer så heller ikke en skid! Og hans nyeste påfund er at jeg har kæreste, bestående af to kinesiske tvillinger ”Ming og Ling” Den ene en mand og den anden en dame, og alt muligt andet pis!
Så sent som i dag snakkede vi om erhvervspraktik steder i en time (jeg kunne godt tænke mig at komme til et museum) og en foreslog at jeg kunne tage til national museumet, men da det er på Sjælland (bor på Fyn) skulle jeg så være nød til at bo der henne, straks siger T at jeg kan bo på K (min eks, som jeg nævnte tidligere), jeg prøvede at lade som ingenting, men det vært svært.. Jeg er stærkere end ham, men min godhed holder mig fra at sende ham på hospitalet, og der har godt nok været en pause med det, da jeg i en episode blev så stiktosset, at jeg tog fat i hans ven og skubbede ham fire eller flere meter væk, men de er begyndt igen.
Jeg kan ikke sige det til en lærer, da det kun vil bliver værre at den grund. Hvad skal jeg gøre med de to problemer? Håber virkelig i kan hjælpe mig. Venlig hilsen S.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S på 15 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, og tak for din omtale af vores side, det er godt, du bruger den. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at siden er til alle børn og unge, uanset om de har problemer med familien, kærester eller bare er nysgerrige.
Jeg ved også, at mange unge, måske som dig, går med en masse tanker og spørgsmål. Mange finder nogle svar de kan bruge, i de svar der er givet andre i vores BørneBrevkasse, måske er det også en erfaring du har gjort dig?
Det er rigtigt dejligt for dig, at du har fundet en sød kæreste som du er glad for. Kunne du fortælle hende hvordan du har det, med at hun eksempelvis ikke svarer på en sms fra dig. Der er mange måder, at fortælle sådanne ting på. Måske er du irriteret eller en lille smule vred over det. Hvis det er sådan du har det, kunne det at du fortæller hende det, måske blive opfattet som ”skæld ud” af hende, hvad mon hun ville sige til det?
Du kunne også fortælle hende, at du savner at hører fra hende, at du bliver usikker på hende, og at du bliver glad for det, når hun svarer. Hvordan mon hun ville reagere på det?
Du kunne måske også fortælle hende, at du gerne vil være mere sammen med hende. Kunne du måske være med til, nogle af de ting hun gerne vil være med til? Måske har hun ikke tænkt over det som en mulighed? Hvad tænker du om det?
Eller var det noget selv at invitere hende med til nogle ting du gerne vil lave, også selv om det giver jer/hende endnu mere at lave?
Du beskriver at din kæreste ikke har så stor erfaring med at have kærester. Hvis I taler åbent og ærligt om, hvordan I har det med forskellige ting som savn, smser og lign., hvordan tror du så det vil påvirke jeres forhold?
Jeg synes, du er rigtig sej, når du for det meste forsøger at tage afstand fra de piger, der virker til at være interesseret i dig. Jeg kunne tænke mig, at du nogle gange kunne være fristet af nogle af de piger. Det må være svært for dig at holde igen, godt gået.
Var det en ide for dig, at fortælle de piger, at du har en dejlig kæreste, som du er glad for? Måske ville det være lettere for dig, hvis de holdt sig fra dig, fordi de vidste du var optaget. Det kan være de ved du har en kæreste, men hvis du fortæller det, kan det være, de bedre respekterer dine grænser?
Det er slet ikke i orden, med de kommentarer fra dem i din klasse til dig! Uanset om et venskab holder op igennem skoletiden, eller man glider fra hinanden, er det ikke i orden, at du bliver udsat for hånlige kommentarer og vold...
I dit brev understreger du kraftigt, at du ikke kan tale med din lærer om det. Jeg spekulerer på, om det kunne være fordi, du er bekymret for, hvordan dine lærer vil takle det i forhold til klassen? At du frygter, at der så bliver holdt et møde, hvor I sidder i rundkreds og alle kigger på dig - og at du så bagefter vil blive generet endnu mere?
Og hvis det er sådan, du har det, kan jeg godt forstå, du ikke har lyst til at snakke med en lærer. Samtidig så tænker jeg, at det nok er nødvendigt at få skolen på banen, hvis forholdene skal ændres... Jeg tænker på, om du kunne fortælle din lærer både hvordan de andre behandler dig, men også at du har nogle bekymringer i forhold til hvordan det takles? Måske kunne du starte med at sige til din lærer, at du er bange for at fortælle noget, fordi du er bange for, at det hele bliver værre, hvis du gør det? Hvad tænker du om det, kunne det være en indgangsvinkel for dig? Eller er det stadig helt udelukket?
Måske er det noget, du kan tale med dine forældre om, også aftale med dem, hvordan I skal gribe det an? Er det kommet så langt ud, at det er værd at overveje at skifte skole?
Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de hjælper dig bedst, kan de fx. ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
Måske har du også brug for at vende nogle af dine spørgsmål yderligere, var det så en ide at prøve BørneChatten? Måske har du allerede set den inde på vores hjemmeside, ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få talt dine spørgsmål eller nye spørgsmål igennem med en af rådgiverne.
Mange kærlige hilser  BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.