Kæresten og venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S på 15 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, og tak for din omtale af vores side, det er godt, du bruger den. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at siden er til alle børn og unge, uanset om de har problemer med familien, kærester eller bare er nysgerrige.

Jeg ved også, at mange unge, måske som dig, går med en masse tanker og spørgsmål. Mange finder nogle svar de kan bruge, i de svar der er givet andre i vores BørneBrevkasse, måske er det også en erfaring du har gjort dig?

Det er rigtigt dejligt for dig, at du har fundet en sød kæreste som du er glad for. Kunne du fortælle hende hvordan du har det, med at hun eksempelvis ikke svarer på en sms fra dig. Der er mange måder, at fortælle sådanne ting på. Måske er du irriteret eller en lille smule vred over det. Hvis det er sådan du har det, kunne det at du fortæller hende det, måske blive opfattet som ”skæld ud” af hende, hvad mon hun ville sige til det?

Du kunne også fortælle hende, at du savner at hører fra hende, at du bliver usikker på hende, og at du bliver glad for det, når hun svarer. Hvordan mon hun ville reagere på det?

Du kunne måske også fortælle hende, at du gerne vil være mere sammen med hende. Kunne du måske være med til, nogle af de ting hun gerne vil være med til? Måske har hun ikke tænkt over det som en mulighed? Hvad tænker du om det?

Eller var det noget selv at invitere hende med til nogle ting du gerne vil lave, også selv om det giver jer/hende endnu mere at lave?

Du beskriver at din kæreste ikke har så stor erfaring med at have kærester. Hvis I taler åbent og ærligt om, hvordan I har det med forskellige ting som savn, smser og lign., hvordan tror du så det vil påvirke jeres forhold?

Jeg synes, du er rigtig sej, når du for det meste forsøger at tage afstand fra de piger, der virker til at være interesseret i dig. Jeg kunne tænke mig, at du nogle gange kunne være fristet af nogle af de piger. Det må være svært for dig at holde igen, godt gået.

Var det en ide for dig, at fortælle de piger, at du har en dejlig kæreste, som du er glad for? Måske ville det være lettere for dig, hvis de holdt sig fra dig, fordi de vidste du var optaget. Det kan være de ved du har en kæreste, men hvis du fortæller det, kan det være, de bedre respekterer dine grænser?

Det er slet ikke i orden, med de kommentarer fra dem i din klasse til dig! Uanset om et venskab holder op igennem skoletiden, eller man glider fra hinanden, er det ikke i orden, at du bliver udsat for hånlige kommentarer og vold...

I dit brev understreger du kraftigt, at du ikke kan tale med din lærer om det. Jeg spekulerer på, om det kunne være fordi, du er bekymret for, hvordan dine lærer vil takle det i forhold til klassen? At du frygter, at der så bliver holdt et møde, hvor I sidder i rundkreds og alle kigger på dig - og at du så bagefter vil blive generet endnu mere?

Og hvis det er sådan, du har det, kan jeg godt forstå, du ikke har lyst til at snakke med en lærer. Samtidig så tænker jeg, at det nok er nødvendigt at få skolen på banen, hvis forholdene skal ændres... Jeg tænker på, om du kunne fortælle din lærer både hvordan de andre behandler dig, men også at du har nogle bekymringer i forhold til hvordan det takles? Måske kunne du starte med at sige til din lærer, at du er bange for at fortælle noget, fordi du er bange for, at det hele bliver værre, hvis du gør det? Hvad tænker du om det, kunne det være en indgangsvinkel for dig? Eller er det stadig helt udelukket?

Måske er det noget, du kan tale med dine forældre om, også aftale med dem, hvordan I skal gribe det an? Er det kommet så langt ud, at det er værd at overveje at skifte skole?

Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de hjælper dig bedst, kan de fx. ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.

Måske har du også brug for at vende nogle af dine spørgsmål yderligere, var det så en ide at prøve BørneChatten? Måske har du allerede set den inde på vores hjemmeside, ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få talt dine spørgsmål eller nye spørgsmål igennem med en af rådgiverne.

Mange kærlige hilser  BørneBrevkassen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.