Brev
Kæresten eller den nye fyr
Hej Børnetelefonen
Jeg har et problem/dilemma som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg har en kæreste, vi har været sammen i 3 et halvt år. Vi var ret unge da vi fandt sammen og det er mit første seriøse forhold. Jeg elsker ham og holder rigtig meget af ham, men jeg er begyndt at se en anden fyr og han er rigtig sød. Min kæreste og jeg har begge været på efterskole og vi kom godt igennem det. Jeg troede derfor at det ville holde for altid. Min kæreste vil mig stadig rigtig meget. Jeg er bare kommet i tvivl om hvad jeg skal gøre fordi jeg vil gerne give ham den nye fyr en chance men jeg er bange for at han ikke vil mig og så har jeg slået op med min kæreste og kan ikke få ham tilbage.
Min kæreste har det princip at man slå op af en grund og at man aldrig skal gå tilbage til en fuser så hvis jeg slå op så kommer vi ikke til at være kærester igen, vi har det godt ca. halvdelen af tiden og vi har oplevet meget sammen og han er en stor del af mit liv, men jeg føler mere vi har et venneforhold end kæresteforhold.
Jeg ser lidt til den nye fyr men han tror jeg har slået op med min kæreste fordi ellers vil han ikke skrive med mig fordi han er gode kammerater med min kæreste. Mig og min kæreste har prøvet at have et åbent forhold men det var meget svært for os ikke at blive lidt jaloux.
Jeg er bange for at jeg kun er sammen med min kæreste for tryghed (jeg er en tryghedsnarkoman) fordi det er kun godt mellem ham og jeg ca. halvdelen af tiden men jeg tænker hele tiden at det bliver godt igen og jeg vil ikke slå op hvis jeg så kommer til at være selv så derfor har jeg ikke slået op. Jeg håber i kan give mig et råb om hvad der ville være bedst at gøre i min situation fordi jeg vil gerne være glad og ikke være alene.
Med venlig hilsen
En pige i vildrede
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Mange tak for dit ærlige brev. Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig forvirret, når du er i tvivl, om du skal blive sammen med din nuværende kæreste eller prøve dig frem med en ny.
Først og fremmest er det rigtig dejligt, at du har har en kæreste, som du har haft det godt med i så lang tid. Nu er du begyndt at se en anden fyr som måske får dig til at føle nogen helt nye følelser. Er det mon sådan, du har det?
Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvad der er det rigtige at gøre for dig. Men jeg vil meget gerne dele mine tanker, om det du skriver. Måske du kan bruge dem til selv at søge det rigtige svar.
Det er helt naturligt, at man i et forhold kan få følelser for andre mennesker. Nogen gange skal man handle på følelserne, og andre gange skal man i stedet fokusere på at få sit forhold til at blive et, man har lyst til at være i igen. Kan du mon følge mig i de tanker?
Jeg tænker, at du skal prøve at finde ud af, hvilke følelser du har for din kæreste og den nye fyr. Hvis følelserne for den nye fyr er stærkere end for din kæreste, så skylder du din kæreste og dig selv at være ærlig.
Du skriver, at du er bange for, at du kun er sammen med din kæreste på grund af trygheden. Det er helt naturligt, at vi mennesker søger tryghed i andre. Trygheden kan man godt lære at finde i sig selv eller hos fx sin familie eller venner.
Hvis du vælger at blive hos din nuværende kæreste, så kan du måske overveje en periode uden kontakt til den nye fyr. Måske kan det give dig lidt ro til at fokusere på forholdet.
Jeg vil slutte af at sige, at det er rigtig gode overvejelser og tanker, du har dig. Du skal vide, at du ikke er alene. Vi ved fra andre unge, at de har oplevet lidt af det samme som du.
Jeg håber meget, at du får taget den beslutning, som giver mest glæde i dit liv.
Hvis du har brug for en snak eller flere råd, så er du velkommen til at ringe eller chatte med os på 111116.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.