Brev
kæresten
Hej! Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i et godt stykke tid nu.
Problemet er bare at han er dansk, og jeg kommer fra udlandet, hvor vi har sådan nogle ”regler”. Fx skal jeg have en kæreste fra mit eget land og egen religion og giftes med en fra min egen religion. Jeg har mange gange løjet over for mine forældre, for at tage med ham hjem, hænge ud med ham osv.
Jeg har tit oplevet hvor mine forældre siger, at hvis jeg nogensinde får mig en dansk kæreste, ville de smide mig ud af huset. Jeg gad virkelig godt fortælle dem om denne her dreng, da jeg elsker ham meget højt, men jeg tør bare ikke. Hele hans familie kender til vores forhold, men det gør min familie ikke.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind, sådan et dilemma som dit skal man ikke gå med alene.
Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en rigtig sød kæreste, som du har været sammen med et stykke tid. Kærlighed og forelskelse er fantastisk og kan gøre en helt glad og varm indeni. Men det kan også føre en masse tanker og dilemmaer med sig, som du fx står i lige nu. Jeg vil prøve at komme med nogle af mine tanker, som jeg håber, at du kan bruge.
Du skriver, at din kæreste er dansk og at du kommer fra udlandet, hvor I har nogle “regler”. Du skal fx have en kæreste og giftes med en fra dit eget land og religion. Du skriver samtidig, at dine forældre vil smide dig ud, hvis du har en dansk kæreste.
Jeg kan godt forstå, at du føler, at det er rigtig svært, når nu du elsker din kæreste rigtig højt.
Du ved det sikkert godt, men for det første vil jeg fortælle dig, at man i Danmark har ret til selv at bestemme, hvem man vil være kærester med og giftes med. Det er rigtig vigtigt! Du har ret til at bestemme over din egen krop.
Samtidig kan jeg godt forstå, at det kan være svært at ændre kulturelle værdier og traditioner. De vil sikkert bare gerne passe på dig. Det er også deres ansvar. Men du har ret til, at de lytter til dig.
Alt efter hvor lydhøre, du tænker, at dine forældre er, så tænker jeg på, om din kærestes forældre mon kan hjælpe dig. Hvis du snakker med dem om, at det er rigtig svært at få talt med dine forældre om din kæreste, så har de måske lyst til at hjælpe med at fortælle det. Måske kan I alle mødes til en kop kaffe?
Det handler nemlig om at finde nogle voksne, som du har tillid til og er tryg ved, som kan hjælpe dig. Det kunne også være din lærer? Hvad tænker du mon om det?
Du kender dine forældre og ved bedst, om det er en idé, som kunne give mening.
Kender du mon Red Center? De giver gratis anonymt rådgivning til unge, som oplever, som der er nogle svære forventninger fra familien. Man kan både ringe og skrive til brevkassen, som du har gjort her til os.
De hjælper mange unge, som står i samme situation som dig. Så du er ikke alene!
Jeg håber, at du finder modet til enten at snakke med dine svigerforældre eller din lærer om hjælp til at snakke med dine forældre. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke står alene. Hvis du ikke kan forestille dig at tage den snak, kan du måske sende dit brev, som du har sendt til mig, til Red Center. De kan nemlig hjælpe dig videre.
Du har faktisk allerede vist mig, at du har modet. Det kræver nemlig mod at skrive herind.
Hvis du har brug for det, er du mere end velkommen til at ringe gratis og anonymt herind til BørneTelefonen på 116111, der sidder altid en voksen klar til at lytte!
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen