Kæreste,forælder og sex

Hej,
Jeg er en pige der har haft en kæreste i godt en måned nu jeg er meget vild med ham og han er også rigtig vild med mig vi er begge 15.

I dette “brev” vil der være en masse spørgsmål da det er noget jeg tit tænker på…

jeg kan starte med at jeg ikke har det så godt med at være alene med ham men helst sammen med flere

jeg vil vildt gerne men er bange for det skulle blive akavet eller vi bare ville kysse hele tiden jeg vil gerne at vi også kan lave andre ting sammen og derfor altid ender med at finde en undskyldning når han spørg

selvom jeg gerne vil har det bare svært ved det da jeg gerne vil ha det ikke skal blive akavet hvis vi ik har noget at snak om eller lave selvom det ikke er sådan når vi er sammen med andre.

Mit andet “problem” er at han rigtig gerne vil have sex med mig og det vil jeg også rigtig gerne er bare bange for jeg ikke kan finde ud af det eller det bliver akavet undervejs, det skal lige siges at vi begge har haft sex før og derfor er det ikke første gange, men første gang med ham.

Han tænker rigtig meget over han ikke vil ha jeg skal føle mig tvunget for så gider han heller ikke,

vi har haft en lang snak om det om hvordan det sksl være osv og snakket om jeg er bange selvom jeg har haft sex med en anden engang.

Og derfor ved jeg ikke hvad jeg kan gøre for det ikke vil blive akavet?

Mit sidste og tredje spørgsmål er at jeg vil rigtig gerne sove med ham og han vil gerne ha jeg skal sove hos ham
jeg har gjordt det sammen med andre venner og ham men havde ik spurgt min mor om lov og derfor blev min mor og far ret sure iver det da de ikke vil have det…

jeg tror grunden til jeg ikke må er at de tror vi kommer til at have sex Og at jeg bliver gravid.

Jeg tror os bare de har ret svært ved at give slip på mig som deres lille pige.

Jeg har det lidt svært ved at tale med min mor om det men vil gerne
syntes bare det er grænseoverskridende da vi aldrig tale om sådan noget,
jeg har intet problem ved at snakke med mine venner og veninder men kan bare ikke snakke med min mor om sådan nogle ting omkring sex osv.

Og derfor ikke kan forklare hende hun ik skal være bange for jeg bliver gravid… hun vil først ha jeg har sex om nogle år men det syntes jeg ikke hun skal bestemme men jeg vil på den anden side os gerne fortælle hende at der ikke ville ske noget ved vi har sex, da vi godt kan finde ud af at beskytte os.

Det sksl os lige siges hun ikke ved jeg allerede har haft sex. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få hende overtalt til vi gene må sove sammen da vi rigtig gene vil.
(Hans mor er ligeglad med om vi har sex bare vi beskytter os)

Håber i svare da det er noget jeg har tænkt over i lang tid og det fylder meget i mine tanker.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder som om, at du har en rigtig sød kæreste.
I har talt om tingene, og det virker ikke som om, at han presser dig, men at han derimod giver dig den tid, du har brug for. Det er rigtig godt!
At have sex med hinanden første gang kræver, at man føler, at man kan stole på hinanden. Kan I det?
Kender I hinanden godt nok?
Det er vigtigt at føle sig trygge ved hinanden, at man godt tør være akavede, hvis den stemning skulle opstå.

Akavethed
Jeg kan dog sagtens forstå, at du er bange for følelsen af akavethed. Det er de fleste nok til et vist punkt. Nogle mere end andre. Det er altså ikke bare dig. Det er noget alle kan rammes af fra tid til anden.

Det er sundt nok, at du holder lidt igen og ikke bare kaster dig ud i ting, hvor det er bedst, at man tænker sig godt om. Men frygten for akavethed kan også forhindre én i at opleve ting, der sætter gang i en positiv udvikling eller giver gode oplevelser.

Jeg synes helt klart, at du skal tale med din kæreste om det med akavetheden igen. Jeg er sikker på, at det kan være med til at få den følelse/frygt til at fylde lidt mindre.

Og så skal du huske på, at I er lige gamle. Det vil sige, at din kæreste højst sandsynlig heller ikke er super erfaren, når det handler om sex, selvom han har prøvet det før.
I er to om det. Derfor er det ikke "din" skyld, hvis det bliver akavet. Du har hverken større eller mindre ansvar end ham.
Det er også vigtigt at huske, at akavethed bare er en følelse, og at den går over igen.

På vej mod at få et seksualliv
Når man er 15 år, er man desuden først ved at lære sin egen seksualitet at kende. Man er ved at finde ud af, hvad man godt kan lide, og hvad man ikke kan lide.
Og det er helt i orden at sige fra overfor ting, man ikke har lyst til.
Man er også ved at lære det modsatte køns seksualitet at kende. Det kan godt tage tid, så en sød kæreste, er en rigtig god ting.
Man prøver sig frem i starten, og nogle gange fungerer det bedre end andre, men det gør ikke noget, hvis man er glade for hinanden. Så skal det nok gå.

Forældresnakken
Hvis man ikke er vant til at tale om sex med sine forældre, så kan det være rigtig svært at starte på sådan en samtale. Her kunne et brev være en start. Du kunne skrive til din mor, hvad du tænker og føler, og måske kunne du fortælle hende, at du allerede har været i seng med en fyr, hvis du synes, at hun skal vide det. Fortæl hende eventuelt, at du godt kender til prævention og godt ved, at I skal beskytte jer.
Hvis det bliver lidt for meget på en gang, så kunne du også starte med at invitere din kæreste med hjem til dig sådan jævnligt, så dine forældre kan vende sig til, at du har en kæreste. Det kan måske gøre det meget nemmere at få talt om tingene på en mere naturlig måde, hvor tingene kommer af sig selv. Det kan også være med til at få dem til at se, at deres lille pige er blevet et ungt, selvstændigt menneske med egne behov og egne tanker.

Jeg håber meget, at det hele løser sig på en god måde. Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen og få en snak med en rådgiver.
Held og lykke med det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?