Kæreste og småkommentarer

Hej BørneTelefonen! Jeg er en pige på 15 og jeg har en sød og sjov kæreste. Hver gang vi er sammen er alt superduper og vi har det skide skægt. Vi har været sammen i 3,5 måneder. Der er bare eeet lille problem. Han kommenterer nogle gange på min krop og mit udseende. Den første gang var da vi var sammen intimt og han kommenterede på smagen “dernede”. Jeg blev vel lidt fornærmet, for hvad kan jeg gøre ved det?! Bare lad være så. Den anden gang var det om lugten “dernede”. Jeg tror ikke at det var så slemt, altså lugten, men jeg blev ret ked af det. Hver gang han har sagt sådanne ting til mig (han undskylder altid mega meget “hvis jeg bliver ked af det”, men han skal jo umdskylde fordi han ved det var dumt sagt) har jeg lukket mig lidt inde, men efter tilfældene har jeg altid skrevet eller konfronteret ham omkring det – og har fortalt ham at jeg ikke bryder mig om at han kommenterer på min krop, da der ikke er noget jeg kan gøre ved det, og også da jeg i forvejen er mega usikker på mig selv generelt. Men så i aftes begyndte vi at Skive lidt frem og tilbage og så sagde jeg et eller andet med at han skulle have botox i patterne (for sjov self), men så siger han:”Jeg tror hellere du selv skal bruge det. Det er især slemt når du ligger ned.” Og det gjorde bare avs (det er en af de 10.000 ting jeg ik kan li). Jeg kommer self til at snakke med ham om det, men det nytter jo ikke noget når han 1) er uhyggeligt specifik 2) Altid siger “det var bare en joke” bagefter eller “jeg ville aldrig sige noget for at skade dig”. Selvom han nu gør det igen og igen.
Jeg ved ikke helt hvad pointen er med dette brev, men nu hvor jeg tænker over det hænger mine bryster lidt. Er der noget man kan gøre ved det?

En lille note:
Hver gang jeg tænker på at sige noget stødende til ham lader jeg ALTID være, for jeg ved at det kan gøre rigtig ondt.

Tak på forhånd❤️

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Hvor er det bare godt, at du reagerer, som du gør.

Du kan jo mærke, at din vens kommentarer føles forkerte og taler ind i den følsomhed, som alle mennesker har. Det er sårbart at vise sig nøgen og være intime sammen. Dine reaktioner er helt forståelige.

Vi har alle ‘magten’ til at såre andre med vores ord. Derfor skal man passe på, hvad man siger. Ordene kan ikke tages tilbage, når de er sagt. Heller ikke selvom ‘det bare var for sjov’ eller man ‘ikke ville gøre noget for at skade.’

Jeg tænker, at du møder ham på den helt rigtige måde: Du står fast på, at det ikke er nok, at han siger, at han ikke vil skade dig.

Faktum er, at han sårede dig. Sådan skal det ikke være; kærester bygger jo hinanden op.

Dét har du forstået, for du virker som en betænksom kæreste og ven – selvom du ind imellem også er lige ved at sige uovervejede ting til ham, som du lykkes med at holde tilbage.

Derfor tænker jeg, at du skal konfrontere ham med dine tre punkter, så han får en chance for at rette op.

Tag afsæt i de tre vigtige punkter, der beskriver netop dét, der føles så nedgørende og nedbrydende for dig.

Når du konfronterer ham, kan det være godt at gå stille og roligt til værks. På den måde undgår man at få et skænderi i gang – det er du jo slet ikke interesseret i. Du vil jo bare have, at han tænker sig om næste gang, han kommenterer på din krop.

  • Sig med rolig og venlig stemme, hvad du har at sige (de tre punkter).
  • Afvent og se, hvordan han reagerer. Måske forsvarer han sig selv. Lyt efter hvad han siger, uden af afbryde. Se ud som om, at du lytter og giv ham tid.
  • Gentag derefter roligt din pointe om, at du ikke kan acceptere hans måde at tale til dig på og hold fast.

Jeg tror, at denne fremgangsmåde vil gøre jobbet – uden I kommer op at skændes. Din ven har jo blot brug for at blive konfronteret med dét, han skal forbedre. Sådan vil det være i et forhold, uanset om det er 14 dage –  eller 14 år gammelt.

Jeg  håber, at denne fremgangsmåde vil hjælpe dig – og ham – til et endnu bedre forhold. For I har det jo grundlæggende godt sammen og har det skidesjovt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.