Brev
Kæreste og menstruation
Hej Børnetelefonen!
jeg er en dreng på 13 år og har en dejlig kæreste på 14.
Mit problem er at nogle gange for min kæreste (som næsten alle andre piger) menstruation.
Og når hun har menstruation plejer hun at blive rigtig sur på mig eller ked af det, og jeg har prøvet rigtig mange måder for at gøre hende glad igen, men intet af det hjælper…
Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan få hende til at have det OK igen selvom jeg jo ved at det gør ondt og det der.
Hilsen Drengen på 13
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år.
Du lyder som verdens sødeste kæreste. Du er da bare så betænksom. Din kæreste er heldig at have dig!
Når piger har menstruation - det får piger cirka en gang om måneden, så kan de have smerter og være lidt svære at være sammen med. Det skyldes en masse hormoner. Når man har menstruation, så kan man godt føle rigtig utilpas i kroppen. Så jeg tænker det er derfor, at din kærestes humør skifter sådan.
Jeg tror, at du gør alt, hvad du kan gøre. Der er nemlig ikke så meget som du kan gøre ved det. Den bedste ting, som du kan gøre, det er at vise hende, at du synes, at hun er dejlig og du er der for hende, hvis hun har brug for det. Du kan f.eks. sige til hende, at hun må sige til, hvis der er noget som du kan gøre for hende. Det er jeg sikker på, at du gør i forvejen. Nogen gange kan det hjælpe at gå ture, dyrke motion, tage varme bade, varme drikke, hygge med film eller sove lidt mere end man plejer. Måske vil du læse mere om piger og menstruation her: http://privatsnak.dk/10-12/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-faar-man-menstruation-og-hvad-sker-der/ - der er også en film, du kan se.
Det er selvfølgelig ikke ok, at din kæreste lader sine "menstruations frustrationer" gå ud over dig. Hvis du kan holde det ud, så må du prøve at tænke, at det ikke har noget med dig at gøre, når hun har det sådan.
Hvis du synes, at det bliver svært, så kan I måske lade være med at ses så meget de dage, hvor hun har menstruation. Det er jo heldigvis ikke så mange dage. Så kan du bruge lidt tid sammen med dine venner og hun kan være sammen med hendes veninder. I kan selvfølgelig sagtens ses, men det er måske ikke i den periode, I behøver se hinanden mest.
Jeg håber, du fik nogle ideer du  kunne bruge og bliv du ved med at være sådan en sød kæreste, som du allerede er.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.