Brev
Kæreste har været sammen med en anden
Hej, jeg er en pige på 18 og har været kærester med en fyr i 4 måneder, men vi har sets siden starten af året.
For en måned siden fortalte han mig at han havde sex med en anden pige et par gange i tiden hvor vores forhold startede. På tidspunktet det skete havde vi ingen aftale om at vi ikke måtte gøre sådan noget, men det har vi ikke hele vores forhold og i princippet ikke nu. Det har været lidt et selvfølge for mig baseret på vores forholds natur og det har han også sagt det var for ham, men det har det jo tydelig hvis ikke.
Jeg kan ikke give slip på det og det irriterer mig. Jeg føler at jeg ikke har været god nok som person eller partner siden han er gået til en. Hver gang jeg bringer det op bliver jeg skudt ned fordi jeg “prøver at give ham dårlig samvittighed”. Van plejer at være meget forstående og god at snakke med, men ikke når det gælder dette specifikt.
Jeg er ked af jeg ikke fik det at vide noget tidligere, men samtidigt ved jeg at hvis jeg havde fået det her at vide tidligere havde jeg taget min afstand fra ham, og hvem ved hvis vi så var blevet kærester? det nok det der påvirker mig mest.
Ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til dette, og hat brug for et objektivt perspektiv udefra.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Hvor er det godt at du har skrevet herind, og delt dine tanker og følelser. Jeg kan godt forstå at det går dig på, at din kæreste har haft sex med en anden pige, i tiden hvor jeres forhold startede.
For mange kan det give en tvivl, og sætte spørgsmål i gang som ”har jeg ikke været god nok som person eller partner?” som også er det du selv skriver.
Det er helt normalt og naturligt, at det kan gøre ondt og være sårende at få af vide.  Særligt når det for en selv, er en selvfølge ikke at gøre sådan noget, som du selv skriver at det var for dig på daværende tidspunkt.
Jeg kan samtidig også godt forstå din frustration med at det irriterer dig, at du ikke kan slippe tanken.
Jeg tænker at det kan være vigtigt for jeres forhold at I får talt ordentligt ud omkring det, for at I kan komme videre på en god måde. Du skriver at du føler dig ked af, at han ikke sagde det noget tidligere til dig, samtidig med at du sætter spørgsmålstegn ved, om I så var blevet kærester.
Det lyder som om, at du er glad for din kæreste, men at du måske har brug for at få opbygget noget tillid til ham op igen. Er det mon rigtigt?
Du skriver at du bliver skudt ned, hver gang du bringer det op, da du prøver at give ham dårlig samvittighed. Du kunne måske i stedet f.eks. skrive et brev, hvor du skrev ned hvilke følelser og tanker du fik da du fandt ud af det, og hvordan du har det med det, og med ham.
Jeg tror det er vigtigt at du viser hvor meget han betyder for dig, hvor glad du er for ham, og at det derfor gjorde ondt at få af vide. Måske du kan vise ham brevet, læse det op eller bare snakke med ham om hvordan du har det. Måske han også gerne vil fortælle hvordan han har det med dig, og hvorfor han valgte at fortælle det?
Det kan være en god ide at tage snakken eller give brevet, på et tidspunkt hvor der er tid og ro til at fokus kan være på netop det. Måske du kan finde et tidspunkt, hvor du ved at I begge har god tid – det kan være at I kan gå en tur, køre en tur eller noget helt tredje.
At snakke med andre om hvordan man har det, kan også hjælpe rigtig meget. Har du mon en ven/veninde eller et familiemedlem som du føler dig tryg ved til at snakke med det om? Måske de også kan give nogle råd til, hvordan du kan snakke med din kæreste omkring det hele.
Jeg håber og tror på at dig og din kæreste kan komme videre fra det, så I kan have et godt og trygt forhold. Du har allerede taget et skridt i den rigtige retning, ved at skrive herind.
Du er velkommen til at skrive ind igen, eller ringe ind på BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen