Brev
Kæreste eller ej?
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 13 og har en kæreste. Jeg elsker ham, men jeg kan ogs lide nogle andre drenge.
Jeg har et lille problem fordi at hvis jeg ikke har en kæreste bliver jeg jaloux på den jeg kan lide, og hvis jeg har en kæreste kan jeg pludselig lide en anden.
Ved ik hvorfor at jeg har det sådan.
Jeg har ikke rigtig sagt det til nogle, men jeg håber at i kan hjælpe.
Hilsen den forvirrede pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes dine følelser er forvirrende. Mon du føler, at det er tarveligt, at kunne lide andre, når man har en kæreste? Der kan være det problem med følelser, at de ikke helt vil rette sig efter, hvad fornuften siger.
Din fornuft siger dig måske, at nu har du en kæreste og derfor kun skal elske ham. Men dine følelser siger: “Hov, se nu ham derovre. Han virker da også virkelig sød og sjov.” Måske kilder det lidt i maven, når han kigger på dig.
Du kan ikke gøre for, at de her følelser kommer. Og du behøver ikke at fortælle det til nogen, hvis du ikke har lyst. For nogen kan det hjælpe at have en dagbog, som man kan skrive om følelserne i. Så kan man få dem ud, uden at nogen får det at vide.
Det kan være rigtig irriterende og forvirrende, at man ikke kan styre sine følelser. De kan komme på alle tidspunkter og forstyrre rigtig meget. Du kan heldigvis styre, hvordan du handler på dine følelser. Og det er en mulighed bare at mærke, at de er der, og lade dem være.
Især når man er helt ung kan denne her kamp mellem følelser og fornuft være rigtig vild. Det kan føles som om der hele tiden er uro indeni. Det er der mange unge, som oplever.
Det er dig, der bestemmer, hvem du vil være kæreste med, og hvornår du vil have en kæreste. Man kan også vælge ikke at have en kæreste, så man lige kan få lidt ro for den kamp mellem fornuften og følelserne. Så kan man bare være sig selv i en tid og skal ikke tænke på, om man er en god kæreste, hver gang man synes en ny er sød.
Men du kan også vælge at holde fast i din kæreste. Du kan nemlig godt være en god kæreste samtidig med, at du nogen gange synes at andre er søde. Det er okay. Sådan er det for mange.
Det at blive jaloux er også en følelse, som rigtig mange oplever. Det kan være en meget voldsom følelse, og det er nok også derfor, den er så svær at tale om. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, følelsen fylder meget. Måske har du en god veninde, som kan lytte? Det kan hjælpe til, at følelsen fylder lidt mindre.
Hvis du har brug for nogen at tale mere med, kan du også altid ringe eller skrive med os på BørneTelefonen. Vi har både telefon 116111, Chat og sms. Hos os kan du være helt anonym.
Kærlig hilsen BørneTelefonen