Brev
Kæreste
Jeg er blevet uvenner med min kæreste og han siger hele tiden at jeg svigter ham
det kan være hvis nu jeg bare ikke kan være sammen med ham en dag, så syntes ham at jeg svigter ham.
Vi er blevet meget uvenner og kan først ses på torsdag så jeg har det rigtigt dårligt nu, fordi jeg er meget ked af det, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre,
føler ikke jeg kan tale med nogle om det.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du bliver uvenner med din kæreste. Det er de færreste, der bryder sig om at være uvenner med andre og slet ikke når det er nogen man holder rigtig meget af..
Nu er der allerede gået nogen dage siden den torsdag, hvor I skulle se hinanden, så måske er I blevet gode venner igen?!
Men måske kan I stadig godt blive lidt uenige om, hvor meget man skal være sammen som kærester før end man måske føler sig svigtet... eller hvad følelserne kan handle om? Når man er kærester er det altid godt at tale om, hvad man især synes er en god kæreste, hvor meget man skal være sammen med hinanden og med andre uden sin kæreste... Det kan være meget forskelligt, hvad man synes er en god kæreste eller et godt forhold. Nogle gange kan den ene have mange venner ved siden af, som man gerne vil være sammen med – og den anden har måske ikke lige så mange venner at mødes med. Eller den ene går meget op i en sportsgren og den anden har ikke nogen fritidsinteresse – det kan skabe en uenighed eller frustration, hvor den ene føler sig svigtet eller ikke føler han / hun får nok opmærksomhed fra den anden... Sådanne emner bliver man nødt til at tale om, de løser desværre sjældent sig selv. Vi kan også have brug for at høre, hvad den anden tænker og synes er vigtigt, for vi kan jo ikke tankelæse hinanden. Så hvis vi ikke kan tale om tingene og vores ønsker og forventninger til hinanden, kan det blive rigtig svært at være kærester.
Du fortæller til sidst, at du ikke føler der er nogen du kan tale med...måske er det fordi du bliver usikker på, om det er der gør noget forkert i forholdet - eller får dårlig samvittighed over at tale om din kæreste med andre? Men der er ikke noget forkert i at søge råd his andre. Det kan være rart, lige at vende sådan nogle problemer og følelser med andre, så jeg tænker, at det vil være rart for dig at have én at tale med, så hvad er det mon der gør, at du ikke føler der er nogen.. Er det fordi du ikke har lyst til at tale med dine veninder om det? Eller måske er du bekymret for at sige noget dårligt om din kæreste til andre? En god måde at snakke med andre om sådan nogle ting er, at fortælle hvordan man selv har det og ikke nødvendigvis sige så meget om hvad han gør eller siger, men mere hvad det gør ved dig og hvad du godt kunne tænke dig - kan du følge mig i det? Det behøver måske heller ikke være din bedste veninder, hvis du synes det er svært – måske en kusine eller en sød moster, eller forældre som godt kan huske hvordan det er at have kæresteproblemer... Og så er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111, hvis du har lyst til at tale eller skrive mere direkte med én rådgiver.
Jeg håber, at I er blevet gode venner igen og at du samtidig har fået nogle tanker på, hvad der måske kunne forebygge at I bliver uvenner om det samme igen.
Her til sidst får jeg lige lyst til at sige til dig, at du altid skal mærke efter, om du synes det er nogle rimelige forventninger din kæreste har til dig. Hvis du godt kunne tænke dig nogle andre måder at gøre tingene på i jeres forhold, så er det vigtigt du holder fast i det. Man bliver nogle gange nødt til at mødes på midten og begge to ændre lidt på sine ønsker, men det må ikke være fordi du vil undgå at blive uvenner med ham, at du laver om på dine ønsker.
De bedste ønsker til dig fra
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.