Brev
Kæreste
Hey jeg er en pige på 11 år og jeg er bage få og spør en fra min klasse om vi skal var kærster jeg kan godt lige ham (rati mager) hehe vi gå og driller hinanden få sjov nå vi fx skal til time eller nå vi skal ud til vors cykler efter skole men jeg ved ik om han har De samme følser som mig mine venner driller mig med at jeg kan lige ham få de synes at han er lidt dum men jeg elsker ham 😊 jeg Tiger hele tiden på ham og jeg tør bar ik at spør ham om vi skal var kæreste
Håber i ville hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er lidt svært at finde ud af, om dine følelser er gengældt. Det er noget som de flest kan blive i tvivl om engang imellem – også voksne!
Det er ikke unormalt at man oplever den første kærlighed med nogle fra ens klasse. Man er meget sammen og derfor deler man også mange oplevelser. Det kan også gøre det lidt svært, når og hvis følelserne ikke er gengældt.
Men jeg tror, at det altid er vigtigt, at fortælle hvordan man har det – på et tidspunkt når man selv er klar. Det kan nemlig godt være svært for den anden person at gætte, hvis man går rundt og er blevet forelsket.
Det er dejligt at læse, at du og din klassekammerat har det sjovt sammen. Det er faktisk en vigtig grundsten i et kæresteforhold; at man også kan finde ud af at være gode venner. Det lyder som om, at du følger dit hjerte og ikke lader dig påvirke af, hvad dine veninder synes eller tænker. Det er stærkt!
Det kan godt få betydning for jeres venskab, at du har fået følelser for ham – derfor skal du mærke godt efter om de følelser du har, betyder at du gerne vil være kærester med ham. Eller måske vil du bare gerne bevare følelserne inden i og fortsætte jeres venskab som hidtil.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg dog, at du ønsker det første; altså at du gerne vil spørge ham om I skal være kærester.
Derfor tænker jeg, at du skal prøve at få det sagt til ham. Der kan være flere måder at sige det på; du kan eventuelt invitere ham over til dig – fortæl ham, at der er noget særligt, som du gerne vil snakke om. Så er han ligesom forberedt.
Du kan også vælge at sige det lidt mere ”tilfældigt” – det er helt op til dig. Hvis du har nogle veninder, som du snakker godt med, kan du jo også prøve at spørge, om de har nogle gode forslag.
Men i sidste ende er det jo dig, som skal samle mod til sig – og det tror jeg også godt at du kan, nu har du jo skrevet det til os.
Og faktisk kunne det måske også være en lidt anderledes måde at sige det på; du kan vise ham dig brev og eventuelt mit svar – derefter kan I snakke om hvordan det så skal være for jer; kærester eller gode venner.
Du kan læse mere om ”kærlighed” på BørneTelefonens hjemmeside lige her: https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/
Held og lykke med at få det sagt!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen