Brev
kæreste
hej børnebrevkasse.
jeg er en pige på ti år. jeg ville rigtigt gerne have en kæreste. jeg er den eneste i min kassse som der allerede tænker på at få en kæreste fra min klasse. jeg har spurgt nogen af drengende om vi skal være kærester men der er ikke nogen af dem der ville. hjælp hvordan skal få en kæreste?
hilsen en pige på ti år.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev, hvor du skriver om dit store ønske, nemlig at få en kæreste.
Det er dejligt at blive forelsket og have en kæreste, og det kan jeg godt forstå, du ønsker dig. Men vi bestemmer ikke selv, hvem vi vil blive forelsket i og hvornår. Det sker uden for vores kontrol, og jeg tænker, det ikke er noget, man helt kan planlægge.
Der findes ikke nogen ”naturregel”, der siger, at man skal have været forelsket, inden man bliver en bestemt alder. Der findes heller ingen alder, hvor det er mere normalt, at blive forelsket, end en anden alder.
Jeg kan forstå på dit brev, at du er den eneste pige i din klasse, som gerne vil have en kæreste. Men på et tidpunkt vil de nok også begynde at ønske sig kærester - det kan som sagt være meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til det. Du kan ikke planlægge at blive forelsket - det kommer ofte pludseligt, når du mindst venter det. Jeg kan også forstå, at drengene, du har spurgt, ikke er interesserede. Det kunne jo så også tyde på, at du skulle prøve at vente lidt, hvis det skal være én af dem?
Jeg er sikker på, at du på et tidspunkt vil blive forelsket og få en dejlig kæreste. Men hvornår og hvem - det må tiden vise.
Kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.