Brev
kæreste
Jeg har i lang tid gerne ville have en kæreste.
Så mit spørgsmål er: hvordan ville i så foreslå at jeg fandt en kæreste… er der en slags find-en-kæreste app for 13 årige som jeg skulle prøve?
Jeg har også det problem at jeg engang var helt vild med en pige fra parallelklassen, som jeg ville fortælle det til, men jeg panikkede og bakkede ud.
Altså er jeg bange for at erklære min kærlighed overfor piger, så jeg tror især det ville være godt at finde en kæreste på en hjemmeside hvor de allerede bedst jeg godt kan lide dem når jeg møder dem. Så hvad skulle jeg gøre.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det der med kærester og forelskelse er ikke altid nogen nem ting, jeg tror de fleste har prøvet at stå i din situation og gerne ville men ikke turde, når det kom til stykket.
Særligt når man er teenager kan det være rigtig svært – alting er så nyt og der sker en masse og jeg ved, at for rigtig mange på din alder, fylder det meget det med at have/få en kæreste. Samtidig er det desværre også noget der tager tid.
Nogle gange sker der det, at man begynder at blive interesseret i en, fordi man lærer personen bedre at kende og andre gange dukker der nye mennesker op i ens liv – måske gennem fritidsaktiviteter.
Kommer du måske andre steder end på din skole, hvor der er piger eller gør nogen af dine venner, som du så kunne tage med?
En idé kunne måske også være, at snakke mere med de piger der er på skolen – måske er der nogen der er søde og tiltrækkende, når du først lærer dem at kende og så kan du samtidig øve dig i at snakke med piger og finde ud af hvad de gerne vil snakke om osv. Måske er det så lidt nemmere, når du så møder en, som du synes er sød?
Jeg ved ikke om der findes steder, hvor man som 13-årig kan finde en kæreste på nettet, men jeg ved, at der findes forskellige sociale medier og chatrum for unge, hvor man kan få nye venner. Kender du selv nogen af de steder eller måske gør dine venner?
Jeg tænker, at det måske kan være lidt svært, at søge efter en kæreste på nettet i din alder. Måske kunne det være en ide, at kigge efter nogen af de steder, hvor man kan chatte med andre på ens egen alder. På den måde kan du lære nogen nye mennesker at kende, snakke med nogen søde piger og udvikler det sig så til, at du får en kæreste, så er det jo bare dejligt. Hvad tænker du om den ide?
Det er bare vigtigt at huske at passe på dig selv, når du skriver med andre online. Det er nemlig desværre ikke alle, der er, hvem de siger, de er. Derfor er det godt at fortælle dine forældre, når du skriver med nogen, du ikke har mødt i virkeligheden. Så kan I sammen få en god snak om, hvordan man passer på sig selv online.
Du kan også altid ringe til os på nummeret 116 111. Så vil vi gerne tale med dig om det.
Jeg ved godt, at det er rigtig svært, når nu man bare gerne vil have en kæreste, men det er ofte en rigtig god ide, at starte med at snakke sammen som venner, inden man bliver kærester.
På den måde kan du også starte med at give små komplimenter, som at hun er sød at snakke med eller, at det er fedt i, kan lide de samme ting. På den måde sætter du ikke så meget på spil, som hvis du erklærer hende din kærlighed med det samme. Måske vil du opleve, at det føles nemmere og du undgår at gå i panik – hvad tror du mon?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis det hjælper dig, er du også velkommen til at kigge mere på vores side omkring kærlighed og forelskelse her: Kærlighed – BørneTelefonen
Kærlig hilsen BørneTelefonen