Brev
Utilpas( please både piger, drenge og alt derimellem hjælp)
Hejsa
Der er den her dreng fra min gamle klasse( inden de blev lagt sammen og delt til 3 istedet for 4) kan godt li ham, men kun som en ven. Men er næsten 100p på at han har følelser for mig. Han gir mig hele tiden komplimenter og lign.
Det gør mig faktisk virkelig utilpas. Fx til idræt laver vi folkedans, vi lavede march og man skulle gå pige og dreng. Vi blev selvfølgelig sat sammen. Jeg følte det var virkelig ubehageligt, da han gav mig komplimenter og sådan!! Ser ham også ofte stirre på mig i idræts timerne!!
Kan virkelig ik forklare det bedre! Håber i forstår!!
Nogen ideer til hvad jeg skal gøre!!! Nogen måder jeg kan vise jeg ikke er intra? Uden at sige det direkte!!! Please hjælp!
Modtager gerne hjælp fra piger, drenge og alt derimellem !
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 åring
Tak for dit brev, hvor du fortæller om  den særlige opmærksomhed fra din ven, som gør dig utilpas.
Jeg forstår dig virkelig godt, det må være så svært at være i! Det er en styrke du har at kunne føle efter hvad der opleves ubehageligt og det er modigt at skrive ind til os og fortælle om dine følelser omkring dette vanskelige og følsomme emne.
Du skal ikke føle dig alene om denne problemstilling, vi oplever mange unge skrive ind omkring dette, som hellere ikke helt ved hvordan de skal reagere.
Når du ikke har talt med nogle om det, gætter jeg på at det er fordi du ikke vil såre din ven og at det er noget der er virkelig svært at tale om?
Det må være en svær følelse når du tænker at din ven har følelser for dig, som du ikke kan gengælde. Det får mig til at tænke at du måske er bange for hvis du siger noget til din ven om det, at det vil ødelægge jeres venskab? Du lyder som en virkelig god ven, som vil skåne din ven for dette.
Men hvis du en dag får mod på alligevel at tale med din ven om det, kunne du fx sige noget i denne retning: Jeg vil gerne snakke med dig, fordi jeg føler mig presset og det er ubehagelig med den opmærksomhed du giver mig, selvom jeg ved at det er godt ment. Du er en virkelig god ven, og jeg ønsker ikke at noget skal ødelægge vores venskab. Nogle gange gør en samtale om et svært emne, det lettere bagefter, og så ved din ven hvordan du har det. Hvad tænker du om det?
Hvis du synes det er et svært emne at tale direkte med din ven om, kan din lærer måske hjælpe dig? Disse oplevelser gør at du jo føler dig presset i timerne og det er vigtigt at det voksne får det at vide, således at de de fx i fremtiden kan undgå at du fx bliver sat sammen med din ven til folkedans. Når lærerne og de voksne ved hvordan du har det, kan de også bedre hjælpe dig.
Får du brug for at tale med en voksen, hvor du kan være anonym, kan du altid SMS`e eller ringe til Børnetelefonen på 116111
Kunne du måske også prøve at tale med dine forældre om det præs du oplever? Eller måske en anden god ven?
Nogle gange kan det være hjælpsomt at skrive noget ned på et stykke papir og læse det højt for enten din ven eller en lærer i skolen du har god kontakt til.
Jeg sender dig all god energi herfra og håber  at mit svar kunne være hjælpe til at der kommer en løsning på den ubehagelige situation du er i lige nu. Husk at der findes ingen rigtig eller forkert måde at løse dette på, men at det du vælger, skal føles rigtig for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen