Jeg ville være mere sammen med min kæreste

Hej, jeg er en pige på 17 år.
Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i 3 måneder, og vi går i samme klasse, men vi snakker næsten ikke sammen eller er sammen, og jeg ville gerne snak mere med ham, men være gang jeg ville snakke med ham bliver jeg genert og nevøs, og jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre at vi snakker mere sammen.
Jeg håber i kan hjælpe mig, og give mig nogen tips til hvad jeg kan gøre.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at være dig lige nu, hvor du ønsker at være mere sammen med din kæreste, men samtidig bliver genert og nervøs, når du prøver at tale med ham.

Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig med et par tips til, hvad du kan overveje at gøre.

Først vil jeg bare sige, at det er helt normalt at blive nervøs og genert – ens følelser kan let komme lidt ud af kontrol, når man er forelsket og glad for en anden person.

At have en kæreste og være forelsket kan på den måde både være helt fantastisk og ‘forfærdeligt’ på samme tid. Måske du kan genkende det?

Mange oplever at blive nervøse eller generte – særligt i starten af forholdet, hvor man endnu ikke kender hinanden så godt.

Derfor tænker jeg, det kunne være godt, hvis I kunne tale om nogle ting, der gør, at I lærer lidt mere om hinanden fx hvilken slags musik, film, mad, tv-serier eller lignende I hver især godt kan lide.

Det kan nogle gange bryde isen og gøre, at genertheden fylder mindre, i takt med, at I lærer hinanden bedre at kende.

Du skriver, at du og din kæreste går i samme klasse, og jeg tænker, at det kan give dig mulighed for at tale med ham fx i en pause eller i et frikvarter. Det kunne også være, du kunne prøve at komme i gruppe med ham, hvis I skal lave gruppearbejde i klassen.

Du kunne måske også prøve at forslå ham, at I kunne: Lave lektier sammen efter skole en dag? Tage en tur i biografen, eller måske gå en tur sammen efter skole?

Når man er optaget af at lave noget sammen, kan det måske føles lettere at være sammen. Giver det mon mening for dig? Og har du mon mod på at prøve det?

Hvis du stadig synes, det er svært at tage kontakt og tale med din kæreste ansigt-til-ansigt, så kunne du måske prøve at skrive til ham? Enten en sms eller en besked på fx Messenger? Så kunne du på den måde foreslå ham at lave noget sammen efter skole en dag.

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag til noget, og ønsker al held og lykke til dig og din kæreste.

Hvis du har brug for flere tips eller blot at tale mere om din kæreste, generthed eller andet, så er du altid meget velkommen til at skrive til os igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du anonymt tale med en voksen om lige netop det, du har brug for.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.