Brev
Jeg vil være lesbisk!!
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Kære børnetelefon
Jeg er en pige på 12 år. Jeg har altid været mest tiltrukket af drenge, men over de sidste par måneder er jeg blevet i tvivl, om jeg er lesbisk.
Som sagt har jeg altid været mest tiltrukket af drenge. Men man kan jo ikke bare skifte sin seksualitet sådan, men på det sidste har på en måde “følt” mig lesbisk, hvis det giver mening?
Men jeg har altså været mest genert når jeg er sammen med drenge, og kan sagtens være sammen med piger uden at få den der svage kilden i maven.
Men jeg er altså ikke biseksuel (ikke at der er noget galt i det). Jeg har det sådan at uanset hvilket køn jeg er sammen med, så vil det føles forkert. Altså, hvis jeg nu er sammen med en dreng, vil jeg have det dårligt fordi det ikke er en pige, og hvis jeg så er sammen med en pige vil jeg ikke føle mig forelsket i hende.
Men jeg er altså kun 12, og kan nok ikke være HELT sikker på min seksualitet endnu.
Nå, jeg ved ikke om du nogensinde har hørt om sådan et underligt tilfælde før? Håber i hvert fald at du/I har nogle gode råd? 🙂
Kærlig hilsen
den usikre pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 12 år,
Ja, det kan du tro jeg har: Altså hørt om andre børn og unge, der oplever samme slags forvirring over deres seksualitet, som den du oplever.
Rigtig mange børn og unge oplever i en kortere eller længere periode, forvirring over deres seksualitet.
Det at blive teenager handler nemlig også om, at lære følelser som venskab, kærlighed og seksualitet at kende, på en meget mere nuanceret måde, end den man kender som barn.
Der ser på en måde ud til at være mange valgmuligheder: Heteroseksuel, homoseksuel (bøsse/lesbisk), biseksuel, skiftende seksualitet mm.
Men seksualitet er ikke noget man selv vælger.
Så det er tiden, og dine erfaringer med hvem du kan lide – og på hvilken måde du kan lide dem, der vil vise dig, hvem du seksuelt bliver tiltrukket af.
Man kan nemlig godt elske sine venner. Være bedste venner med sin kæreste. Beundre og være fascineret af både piger og drenge, uden at være tiltrukket af dem seksuelt. Og meget andet.
Så mit bedste råd til dig, er at gøre det du allerede gør: Hold øje med hvem du kan lide, hvordan du kan lide dem, og hvem du føler dig seksuelt og fysisk tiltrukket af.
Det kræver tålmodighed. Og det kan godt være svært at have den tålmodighed.
Hvis du har lyst til at undersøge mere om seksualitet, kan du måske tjekke sexlinien.dk?
Det er et godt site at finde informationer om sex og seksualitet. Her kan du også læse om andre børn og unge, og deres oplevelser og udfordringer ift. at finde ud af deres seksualitet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen