Jeg vil være lesbisk!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 12 år,

Ja, det kan du tro jeg har: Altså hørt om andre børn og unge, der oplever samme slags forvirring over deres seksualitet, som den du oplever.

Rigtig mange børn og unge oplever i en kortere eller længere periode, forvirring over deres seksualitet.

Det at blive teenager handler nemlig også om, at lære følelser som venskab, kærlighed og seksualitet at kende, på en meget mere nuanceret måde, end den man kender som barn.

Der ser på en måde ud til at være mange valgmuligheder: Heteroseksuel, homoseksuel (bøsse/lesbisk), biseksuel, skiftende seksualitet mm.

Men seksualitet er ikke noget man selv vælger.

Så det er tiden, og dine erfaringer med hvem du kan lide – og på hvilken måde du kan lide dem, der vil vise dig, hvem du seksuelt bliver tiltrukket af.

Man kan nemlig godt elske sine venner. Være bedste venner med sin kæreste. Beundre og være fascineret af både piger og drenge, uden at være tiltrukket af dem seksuelt. Og meget andet.

Så mit bedste råd til dig, er at gøre det du allerede gør: Hold øje med hvem du kan lide, hvordan du kan lide dem, og hvem du føler dig seksuelt og fysisk tiltrukket af.

Det kræver tålmodighed. Og det kan godt være svært at have den tålmodighed.

Hvis du har lyst til at undersøge mere om seksualitet, kan du måske tjekke sexlinien.dk?

Det er et godt site at finde informationer om sex og seksualitet. Her kan du også læse om andre børn og unge, og deres oplevelser og udfordringer ift. at finde ud af deres seksualitet.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet