Jeg vil ikke såre hende

Kære BB, min bedste veninde er gået hen og er blevet forelsket i min rigtig gode ven.

Jeg har fortalt min gode ven at min bedste veninde kan lide ham, da jeg havde fået indtykket af at han også kunne lide hende.

Jeg har så fortalt min bedste veninde at jeg har sagt det, hun blev ikke sur.

Hun bad mig til gengæld om at tale med min gode ven, og spørge ham om han kan lide hende. Jeg tog så snakken med ham, og han er altså ikke interesseret.

Jeg har ikke lyst til at fortælle min bedste veninde at ham hun kan lide ikke kan lide hende.

Jeg har prøvet at få min gode ven til at snakke med hende, men han er bange og jeg er bange.

Vi vil ikke sorge hende.

Hjælp. jeg

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Du lyder som en rigtig god veninde - både for din ven og din veninde. Du står desværre lige i midten, og bliver den, der skal bringe de "dårlige nyheder" videre. Det kan være svært. Men desværre kan man ikke bestemme for andre, hvornår de kan lide hinanden. Vi kan hjælpe hinanden med at holde det ud, når det sker noget, som en ven/veninde bliver ked af eller skuffede over.
For eksempel, når nogen man godt kan lide, ikke er lige så interesserede i én, som man håbede.

Jeg tænker, at din veninde nok bliver skuffet eller ked af det - men hun kommer over det igen. Hun kommer videre og det gør hun med din gode hjælp, fordi I er venner og fordi du er sammen med hende, selvom hun bliver ked af det eller skuffet.

Måske kan du prøve at tænke på, hvad du helst ville have at din veninde gjorde, hvis det var dig? Din veninde ved jo i hvert fald godt, at du skulle snakke med ham - det ville hun gerne have din hjælp til. Derfor tænker jeg, at det måske er okay for hende, at få det rigtige svar og så kan du være der for hende, hvis hun bliver ked af det?

Det er selvfølgelig aldrig rart, når nogen man holder af, bliver ked af det. Men, det går for det meste altid over, efter noget tid. Især hvis man har nogen at tale med, om de ting der er svære. En god ven behøver ikke fikse det, som man er ked af. Eller at lade som om, at det ikke findes. Bare den gode ven vil lytte, så ordner det sig for det meste helt af sig selv.

Måske kan du fortælle det til din veninde, mens I laver noget rart sammen. Er ude og gå en tur, er hjemme hos én af jer eller noget andet. Du kan starte med at fortælle hende, at det er svært for dig, fordi du ikke vil gøre hende ked af det. Når I har talt om tingene, kan I lave noget rart sammen; se en film, tegne, spille et spil eller noget andet.

Jeg håber, at du har fået mod på, at tale med din veninde om det. Du er en betænksom og omsorgsfuld pige. Derfor kan det være svært, når man føler at man skal sige noget trist. Husk på, at det på ingen måde er din skyld. Så hvis nogen bliver sure på dig, så er det i hvert fald ikke i orden.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.