Brev
Jeg ved ikke videre
Hejsa.
Jeg vil gerne søge hjælp fordi jeg ved ikke videre, altså mig og min veninde har været meget sammen på det sidste og vi er blevet bedste veninder og jeg har noget med hendes storbror som er 24 og har to små børn, og min veninde har intet imod at hendes bror og jeg har noget sammen vi har knaldet sammen.
min mor ødelægger det hele hun forbyder mig at komme hjem til ham da han snart flytter ind i nabo huset, hun ved kun at jeg er vild med ham, så hun ved ikke vi har knaldet men hun blander sig i alle ting og jeg elsker ham virkelig højt og han har sagt til mig at han virkelig godt kan lide mig, min mor har hellere ikke mødt ham endnu eller snakket med ham, så hun ved jo slet ikke hvordan han er?
Og jeg vil ikke miste ham, jeg kan også super godt med hans børn på 2 og 3 år, Han har dem også kun hver anden weekend… HJÆLP MIG! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre så vi kan blive sammen uden at min mor ødelægger det hele.
Hilsen S… på 14 snart 15 år..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S,
Mange tak for dit brev. Du fortæller, at du er blevet forelsket i din venindes storebror på 24, men at din mor forbyder dig at være sammen med ham.
Jeg forstår godt, at du er frustreret, når nu du er så forelsket i ham... Forelskelse er en dejlig følelse. Jeg tænker på, om du er klar over, hvorfor din mor ikke vil have, at I er sammen..? Er det mon noget, du har talt med din mor om..?
Jeg tænker, at hun måske reagerer på jeres (måske) store aldersforskel. Jeg tænker nemlig, at der kan være stor forskel på at være 24 år og far til 2 børn og 14 år og måske én, der først skal til at gøre sig erfaringer med, det at have en kæreste.
Tror du, at du kan fortælle din mor, om nogen af dine tanker og følelser..? Måske ville det være godt for både dig og din mor at få talt situationen i gennem… For det er nemlig sådan, at en voksen mand på 24 år ikke må have et seksuelt forhold til en på 14 år. Den lov er lavet for at beskytte unge under 15 år.
Du skriver godt nok, at du snart bliver 15, og så er der ikke længere noget juridisk, der forhindrer, at I kan være sammen. Men jeg tænker, at I er nogle meget forskellige steder i jeres liv og med jeres erfaringer... Jeg tænker, at det er værd at tænke over, om det er det, du ønsker dig i længden..?
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du gør dig mange tanker om dét at være kæreste med én på 24 år. Mon det er rigtig forstået..? Jeg tænker, at det kan være svært for mig at rådgive dig direkte om, hvordan I kan blive sammen som kærester, da jeg ikke har muligheden for at stille dig uddybende spørgsmål…
Måske det kunne være en god mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores dygtige rådgivere. Måske du derigennem kan få sat ord på nogle af dine tanker og følelser - få talt din situation i gennem med en voksen du ikke kender inden du f.eks. taler med din mor… Det er du meget velkommen til!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.