Brev
Jeg ved ikke om jeg er vild med min veninde :(
Hej Børnetingting..
Jeg er 15 år og er en dreng, og jeg har en veninde som bor over 250-300 km væk (tror jeg)..
Vi har mødtes nogen gange efter hånden, her i sommerferien, og vi har puttet og krammet (ikke noget frækt, eller kæreste agtigt). Men i venskab,
problemet er at jeg savner hende så meget, at jeg faktisk begynder og græde, og ved ikke om det er fordi jeg savner hende eller om det er fordi jeg faktisk er vild med hende?..
Har kendt hende i 4-5 år, og hun fortæller mere til mig, end hun fortæller sine bedste veninder.
bare jeg sidder og skriver det her tænker jeg på hende, og næsten får tørre i øjnene.
er vildt bange for der sker hende noget, eller hun bliver såret af nogen, eller kommer til skade..
Noget jeg måske kan gøre? 🙁
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Det lyder som om, du og denne pige har skabt jer et rigtig godt venskab, hvor I kan stole på hinanden. Sådan nogle venskaber er meget værdifulde og vigtige at passe på.
Ligesom du selv skriver, kan jeg dog ikke lade være med at tænke, om dine følelser mon har ændret sig, således at de er gået fra at være venskabsfølelser til nu at være kærlighed? Og hvis det er sådan, det hænger sammen, er spørgsmålet jo også, hvad du skal gøre med denne viden? Dels kan det være risikabelt at sige til hende, at du har udviklet følelser for hende, hvis hun ikke har det på samme måde. Dels kan det være vanskeligt at få et kæresteforhold til at fungere, når I bor så langt fra hinanden.
Omvendt kan du risikere at gå glip af et rigtig godt forhold, hvis du ikke reagerer på disse følelser. Det er et sandt dilemma og den eneste, der kan fortælle dig hvad du skal gøre – er dig selv. Jeg tænker, at du skal mærke godt og grundigt efter, og så skal du sørge for at få set hende inden for nærmeste fremtid. Jeg tror, at din tvivl vil blive mindre, når du er sammen med hende, og måske bliver du også klogere på, hvordan hun har det med dig?
Her til sidst vil jeg bare skrive, at selvom afstanden mellem jer er stor, er der masser af mennesker, der både får venskaber og kærlighedsforhold til at fungere. For eksempel ved at skype, skrive sammen og ses når det kan lade sig gøre. Jeg håber også, det kommer til at gælde for jer.
Med venlig hilsen BørneTelefonen