Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!

Hej BB

Jeg kan lide en pige fra klassen. I sidste uge havde vi om kærlighed ig seksualitet. Vores lærer vendte kort hvordan det var at være forelsket og se at man er forelsket. Hun nævnte lige mig og pigens situation, vi rødmede begge to ret meget. Hun ved godt at jeg kan lide hende. Vi havde skolefest, en af mine gode venner kan også godt lide pigen og en anden pige. Jeg har pt. sagt at det var lige meget om han tog den pige jeg kunne lide eller den anden. Jeg tror at hun bedre kan lide ham. Han er stærk, god i skolen, populær og rimelig pæn (uden at bære homo). Hvordan skulle jeg klare ham, jeg er svag, upopulær men bedre i skolen end ham. Mine venner synes at jeg skal sige fra, men jeg kan godt lide min ven og ønsker det bedste for ham i fremtiden. Hvorfor ikke bare give ham en endnu bedre fremtid. Hun er pæn, god i skolen, sød, jah hun har det hele. Jeg synes at hun smug kigger på mig i timerne og når jeg sidder alene med min mobil i frikvarterne. Jeg har hendes nummer men tør ikke rigtig skrive til hende, jeg har overvejet at skrive hvem hun bedst kan lide af mig og min ven og tør spørge om det i skolen. Jeg er meget ensom jeg har cirka 2-3 rigtige venner. En af dem er også lidt ensom. Mig og min ven(det er ikke den samme) bliver også drillet meget af dem der er i toppen af det venneherakiet driller mig og ham .Så mit spørgsmål er om at jeg skal sige fra eller jeg skal la´ vær. Hvis ja, Hvordan skal jeg komme i snak med hende, mens min ven snakker meget med hende.

Jeg håber i kan komme på et svar hurtigst muligt.
Hilsen den desparate dreng

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 12 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvor mange udfordringer du oplever i forhold til dine følelser for en pige i klassen. Når jeg lige læser dit brev, tænker jeg allerførst, om din lærer går over stregen ved at nævne dine og pigens følelser for hinanden i klassen, når I bliver undervist i emner om seksualitet. Dog er der også en anden tanke jeg får i forhold til, at din lærer lige netop nævner dig og den pige du er varm på. Hvis pigen var mere vild med din kammerat, mon så ikke din lærer ville have nævnt de to sammen i stedet for? Det er jo ikke til at vide med sikkerhed, men mon ikke du kan vælge at se det som et lille tegn om, at den pige du er lun på ikke er helt uinteresseret i dig?

Det er sikkert ikke noget du har tænkt på i dit brev dengang du skrev det, men når jeg læser det, fortæller din måde at se tingene på en helt masse om dine egne gode kvaliteter. Tænk at du er så uselvisk, at du mener, det er ok din ven kan gå efter den pige du også selv er vild med.Sådanne seje kvaliteter og enorm indre styrke er der ikke mange som har, ved du godt det? Måske er du fysisk ikke lige så stor som din kammerat, men hvad så? De indre kvaliteter du har, er måske svære lige at måle og veje, men de er rigtigt meget værd.

Du fortæller, at hun af og til kikker på dig i pauserne, har du prøvet at smile til hende når hun ser på dig? Måske kan du lige holde øjenkontakten de der 2-3 sekunder mere end normalt, hvordan mon hun vil reagerer på det? Du foreslår selv at sende en sms til hende, men måske du skal starte med at skrive noget let til hende, i stedet for at bede hende vælge mellem dig og din kammerat. Kan du måske sende en sms, hvor du spørger hende om nogle lektier, hendes holdning til en time I lige har haft eller måske noget helt andet. Det kan være en måde at starte med at skrive til hende, alt efter hvad hun svarer, kan I måske begynde at tale lidt sammen. Hvis nu hun svarer et eller andet på en sms, kan du så bruge det sms-svar til at komme i kontakt med hende? Spørge ind til hvad hun lige mente, eller fortælle du er enig/uenig i et svar hun har skrevet, måske kan det åbne for I kan tale sammen?

Ved du hvor hun bor i forhold til skolen? Måske kan I følges noget af vejen eller måske kan du bare sørge for at gå ved siden af hende til Idræt eller et andet fag af samme type, hvad tænker du om sådan en ide? Som du kan læse af mine forslag til at komme i kontakt til hende, tænker jeg du bør give det en chance også se hvad der sker. Held og lykke med kærligheden, du har virkelig rigtig mange gode indre kvaliteter som du skal være stolt af.

Måske lykkes det, og måske løber I ind i nye udfordringer, du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en Rådgiver.

Når jeg læser du og din ven bliver drillet af nogle af de andre drenge, får jeg altså lyst til at fortælle dig, det ikke er ok. Der skal være plads til vi er forskellige og det skal accepteres. Det er lærernes ansvar at sikre, at alle børn i klassen/skolen kan føle sig trygge, så derfor håber jeg du vil tage en snak med den lærer du har det bedst med og fortælle om drillerierne, så det kan blive stoppet.

Mange Kærlige Hilsner

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.