Brev
Jeg var utro
Hej,
jeg er en sekstenårig dreng, der fortryder alt.
Jeg er homoseksuel og har en fantastisk kærese, men vi skændes ret meget.
For omkring to uger siden havde vi et stort skænderi, og jeg var så træt af at han ikke kunne tage ansvar for noget og at han troede alting var en joke, så jeg stormede ud af døren og tog hjem til en af mine gode venner, som min kæreste aldrig har kunne lide (fordi han altid har lagt an på mig).
Jeg var utrolig oprevet og fortalte alting og lige pludselig tog min ven mig på røven,
jeg var så sur på min kæreste at jeg bare gjorde det, og jeg lod ham gøre alt det, han ville og det føltes godt.
Men to dage efter sagde min kæreste undskyld og jeg tilgav ham uden at overhovedet tænkte på, hvad jeg havde gjort. De sidste par dage er det virkelig begyndt at fylde meget i mine tanker, og jeg hader min ven for det, han fik mig til at gøre, men jeg hader mest mig selv fordi jeg ikke sagde stop.
Jeg ved at min kæreste aldrig ville gøre sådan noget mod mig, så burde jeg bare lade det ligge og aldrig lade det ske igen, eller burde jeg fortælle ham det, og muligvis miste ham?
Hilsen mig
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Det lyder til, at du virkelig har opdaget, at det er din kæreste, som du er vild med - og det er ham, du gerne vil være sammen med. Desværre sker det, at vi mennesker gør dumme ting. Ting, som vi bagefter fortryder. Men det er også det, der gør os menneskelige. At vi kan begå fejl. Husk det!
Derfor tror jeg, at du må gøre op med dig selv, om du kan leve med det, hvis du ikke fortæller din kæreste, hvad der er sket. Der kan være fordele og ulemper ved at fortælle ham det. Du kan måske prøve at lave en liste med fordele og ulemper. På den måde, tror jeg, at du vil finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. For der er desværre intet let svar på dit spørgsmål.
Som udgangspunkt tror jeg, at det er godt at fortælle sandheden, men nogle gange kan sandheden være så sårende, at det måske er bedst at undlade at fortælle det. På den anden side vil det helt sikkert også gøre ondt, hvis din kæreste pludselig finder ud af, hvad der er sket.. fx hvis din ven vælger at fortælle ham det.
En anden ting er, at det er kan være meget svært at bære sådan en hemmelighed - og så kan det være, at det vil være bedst at få det sagt - også selvom det kommer til at gøre din kæreste meget ked af det.
I forhold til din ven, så synes jeg, at du skylder din kæreste at tage lidt afstand til din ven. Måske kan du tage en snak med ham og fortælle, at du er nødt til at trække dig lidt væk fra ham, fordi det er din kæreste, du gerne vil være sammen med - og fordi der åbenbart er noget mellem jer, der gør, at I ikke bare kan være venner. Hvis din ven er en god ven, vil han kunne forstå dig.
Jeg håber, du finder ud af, hvad der er det rigtige for dig. Husk, at du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen