Brev
Jeg tror min lære kan lide mig
Jeg er en autistisk dreng på 15 år
for et par uger siden fik jeg en ung køn kvindelig lære.
jeg går kun i skole få dage om ugen og sidder alene med hende i et rum. Hun er blonde tynd og meget rar. Jeg ved godt at det nok bare er noget jeg bilder mig ind men hun virker flirtene når vi er sammen.
Jeg er ikke særlig vild med øjenkontakt men hun kigger mig meget i øjnene og smiler. Og på et tidspunkt bed hun i sine læber hvilket piger gør i film når de flirter. Jeg er socialt akavet og meget genert jeg er bange for at hun kan lide mig for jeg har meget nemt ved at bekymre mig.
Der er en del i mig der siger fuck hvor federen håber jeg for noget på den dumme men det er ikke den rigtige mig. I virkeligheden ville jeg nok dø af shokket af at en pige i 20erne kan lide mig.
Jeg ved godt at hun nok ikke kan lide mig på den måde men jeg har brug for andres meninger eller jeg ender med at blive så paranoid at jeg ikke kan kigge på hende
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Det lyder lidt forvirrende med din kvindelige lærer. Jeg kan godt forstå, du føler dig forvirret.
Det er svært at sige, hvordan den kvindelige lærer mon har det. De tegn, du har lagt mærke til, kan nemlig godt være tegn på flirt – f.eks. øjenkontakt og smil.
Men når man snakker med en anden person, kigger man dem tit i øjnene for at se, om man er ”på bølgelængde”. Mange lærere er derfor rigtig gode til at holde øjenkontakt, fordi de bruger øjenkontakten til at se, lærer og elev har forstået hinanden. Mange bruger også smil til at opmuntre eleven – eller giver eleven et smil som et tegn på, at det, eleven siger, er rigtigt. På den måde er det faktisk meget normalt, at en lærer smiler meget og holder meget øjenkontakt. Når hun bider sig i læben, kan det være et tegn på koncentration. Nogle gange har man for vane at gøre noget bestemt, når man tænker sig meget om eller når man lytter. Måske er hendes vane at bide sig i læben?
Jeg kan rigtig godt forstå, hvorfor du er blevet i tvivl. De tegn, du har set, kunne sagtens have været tegn på flirt. Men jeg tror, at din lærer gør sig rigtig umage for at være en god lærer – og det gør hun blandt andet ved at holde øjenkontakt for at sikre sig, at I har forstået hinanden – og ved at smile opmuntrende, fordi du gør det godt! Så med mindre din lærer pludselig viser nogle andre tegn – eller hvis hun f.eks. siger noget, der tyder meget på, at hun flirter, så synes jeg ikke, at du skal bekymre dig om det.
Det må have været svært at koncentrere sig, når man har været lidt usikker på, hvad læreren ville? Måske ved du det, men det er også sådan at en lærer ikke må være kæreste med en elev. Det er for at passe på elever og unge under 18 år.
Jeg håber, at svaret her har givet dig lidt ro, så du måske kan fokusere mere på det, I snakker om.
De bedste hilsner
BørneTelefonen