Brev
Jeg tror at jeg er utro
Halløj
Jeg er en pige på 18 år, som har en kæreste som jeg elsker enormt højt. Jeg har dog et stort problem. Nu har vi været sammen i snart 2 år. Vi har fællesvenner, og jeg kender alle hans venner og han kender mine. Vi fester tit med hans kammerater, og jeg er sku nok begyndt at få følelser for én af dem.
Han er også interesseret, ved jeg. Han har fortalt mig det. Vi flirter, snakker sammen og er generelt “tætte.”
Min kæreste stoler så meget på mig/os, at han ikke tænker videre over det. Derfor føler jeg mig som en kujon, fordi at jeg langsomt er i gang med at bryde den tillid. Jeg elsker min kæreste, men jeg har samtidig følelser for hans bedste ven. Det er virkelig noget lort. Jeg kan ikke fortælle ham det, og jeg har ikke fortalt det til nogle overhovedet.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er splittet.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Mange tak for dit brev.
Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig splittet lige nu, hvor du har en kæreste, som du elsker, og samtidig er begyndt at få følelser for en anden.
Det er en svær situation at stå i, så jeg er glad for, at du skriver til os og får fortalt, hvordan du har det og samtidig beder om hjælp.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig ved at komme med nogle forslag til, hvad du kan overveje at gøre.
I dit brevs overskrift skriver du, at du tror, du er utro. Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl, da grænsen for utroskab kan variere meget fra par til par. Nogle mener, at utroskab er, når man er fysisk sammen med en anden fx holder i hånd, ligger tæt med, kysser eller måske går i seng med en anden. Andre vil mene, at utroskab er, når man i sine tanker forestiller sig at være sammen med en anden.
Det er altså et spørgsmål om, hvordan man selv og ens partner har det. Hvis du er i tvivl om, hvor din og din kærestes grænse går, kan du måske prøve at vende scenariet om og spørge dig selv: Hvordan ville jeg have det, hvis min kæreste flirtede, snakkede eller var “tæt” med en anden? Og hvordan ville din kæreste have det?
I dit brev skriver du, at du føler dig som “en kujon”, fordi du langsomt bryder med den tillid, som din kæreste har til dig og sin ven. Det viser mig, at du holder af din kæreste og ikke vil såre ham. Samtidig får det mig til at tænke, at du måske også synes, at det ikke er helt i orden overfor din kæreste, at du er begyndt at få følelser for hans ven.
Det er dog helt naturligt, at man kan blive smigret af en anden og stadig elske sin kæreste. Det kan være, at den anden person giver én opmærksomhed på en måde, som man ikke er vant til fra sin kæreste. Måske siger og gør han ting, som din kæreste ikke (længere) gør?
Du skriver, at du og din kæreste har været sammen i snart 2 år. Ofte vil den helt store forelskelse, der kan give sommerfugle i maven, ikke være den samme mere som i starten af et nyt forhold – og det er helt normalt!
Men når du har fået følelser for en anden, tænker jeg, det er en god idé at finde ud af, hvad det er for følelser? Hvad føler du for din kærestes ven? Er du smigret af tanken om, at han er interesseret i dig? Eller drømmer du måske om at være kæreste med ham i stedet?
Jeg tænker, at du vil få det bedre og føle dig mindre som “en kujon”, hvis du finder ud af, hvad du føler for din kærestes ven. Samtidig kan du måske prøve at mærke efter, om du kan forestille dig ikke længere at være kæreste med din kæreste? Det kan måske give dig en fornemmelse af, hvor du står følelsesmæssigt, og hvad du skal gøre.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag til at blive klogere på dine følelser. Det er i hvert fald en styrke at mærke sig selv og at bede om hjælp, når man er i tvivl og splittet, så det var supergodt, at du skrev.
Jeg ønsker dig alt det bedste – og husk, at du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på: 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen