Jeg tænker meget over tingene

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år.

Hvor er det bare dejligt, at du besluttede dig for at skrive herind, selvom det har været svært. Når jeg læser dit brev, så ser jeg, at du er enormt dygtig til at sætte ord på hvordan du har det. Du har en rigtig god selvindsigt. Det er en stor styrke at kunne det.

Det lyder vel nok dejligt at du har mødt en sød pige, og at I er glade for hinanden. Men selv den skønneste kærlighed kan indebære nogle svære følelser; tænk nu hvis man lige pludselig mistede alt det, som man er så glad for. Det kan være helt forfærdeligt at tænke på. Er det mon noget, du kan genkende?

Først og fremmest vil jeg sige, at du ikke er alene med den følelse. Rigtigt mange unge (og voksne, for den sags skyld) oplever at være bange for at miste den person de er glade for, eller at personen mister interessen.

Det er rigtig flot, at du kan mærke på dig selv, at du er en følsom person, som tænker meget over tingene. Du har helt ret i, at det kan være en stor styrke, men det kan også være hårdt at gå rundt og være bekymret hele tiden. Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke kan holde ud at gå rundt og være ked af det.

Det ville da være enormt ærgerligt, hvis det skulle være grunden til at du cuttede kontakten med hende. Og som du selv siger, så vil det jo også gøre ondt. Som oftest vil det heller ikke løse problemet, og så vil man jo stadig gå og være ked af det. Desuden er der en chance for, at man vil have de samme følelser, når man så møder en ny pige, man er glad for. Derfor er det en god idé at finde en måde, hvorpå man kan håndtere de svære tanker/følelser. Hvad tænker du mon om det?

Har du fortalt hende om hvordan du har det? Det kan være en god idé at åbne op for en snak om, hvordan du har det, fordi det kan skabe mere forståelse for Jer begge to. Her er det vigtigt, at du fortæller, at det ikke har noget med hende at gøre og at du er rigtig glad for hende – men at du er usikker og bange for at hun pludselig ikke vil dig mere. Måske kan bare dét at italesætte det være en hjælp?

Det kan være rigtig svært at ændre på sin tendens til at være bekymret. Men vidste du, at det faktisk kan lade sig gøre at arbejde med sine tanker, så det dårlige ikke får lov til at fylde ligeså meget?

Tankerne vil altid kunne dukke op, men man kan øve sig i ikke at lade dem påvirke sig så meget. Hver gang du kan mærke, at det begynder at dukke op, så sig til dig selv;

“Jeg ved jo godt, at hun er glad for mig. Det viste hun sidste gang vi snakkede sammen på den der måde. Der er jo ikke nogen grund til, at hun pludselig glemmer mig, for jeg ved, at jeg betyder noget for hende. Hvis hun ikke lige svarer med det samme, eller der går tid imellem at hun skriver, så er det fordi hun laver noget andet. Det betyder ikke, at det er fordi hun har glemt mig. Jeg ved jo godt, at vi kommer til at snakke sammen igen senere, fordi sådan plejer det jo at være”.

Men man skal være klar på, at det er noget man skal sige til sig selv igen og igen – faktisk hver gang, man begynder at få de tanker. Men det kan være en fin måde at berolige sig selv på. Kan det være noget, du har lyst til at prøve?

Det er også vigtigt, at du skal kunne hygge dig og være sammen med dine venner, uden det skal fylde hos dig. Prøv at øv dig i at tænke “Nu skal jeg være sammen med mine venner. Selvom jeg er glad for hende, så vil jeg ikke tænke på hende lige nu, for nu skal jeg bare hygge mig og kun fokusere på det”. Så må bekymringstankerne lige vente til, du har tid og lyst til at tænke på dem.

Måske kan du lave en regel om, at du ikke tjekker din telefon før du er færdig med at være sammen med dine venner. På den måde kan det måske være lidt nemmere at lægge tankerne til side, imens du er sammen med dem. Hvad tænker du mon om det?

Her til sidst vil jeg sige, at det jo også er relativt nyt mellem dig og pigen. Jeg ved fra andre unge, at de her tanker tit fylder mest i starten, mens det hele er nyt og kan føles usikkert. Måske blive det nemmere efter lidt tid, når I har lært hinanden endnu bedre at kende?

Jeg håber, at du kan bruge nogle af de her råd til at lægge tankerne lidt til side og nyde kærligheden. Ellers er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke mere om det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.