Brev
Jeg skammer mig ikke
Jeg er gået psykisk ned i kold kælderen …
for 2-3 dage siden slog min kæreste eller nu det jo eks op…
jeg følte mig tabt, jeg følte mig forrådt…. fordi han slog op på vores 2 års dag fordi han skal på efter skole….. og jeg gået så psykisk ned at jeg hverken spiser, sover, kan ikke tænke posetivt. Græder hele tiden
Men jeg skammer mig ikke… fordi jeg synes han skal vide hvor meget han har sorget mig….. synes i jeg overreagere?💔💔
skriver ind til jer fordi føler ikke jeg kan snakke med andre om det ikke engang min mor! Og vi meget tætte og fortæller hindanden alt….
min mor er virkelig bekymret og undre sig over hvad der sket fordi jeg ikke har spist i 2-3 dage eller sovet.
Men for 3-4 år siden var jeg til psykolog og de sagde hvis der var noget jeg ikke følte jeg kunne snakke med min mor eller nogen om skulle jeg skrive til BørneTelefonen og bare holde det for mig selv…. 💔
jeg har også prøvet med selvmord fordi synes endeligt ikke det var fair af ham ….
overreagere jeg eller er det bare sorg over en der forlod mig som jeg elsket at jeg har den her periode?
Undskyld, hvis det her brev er ligegyldig følte bare og fortælle nogen om det 🙁 men uden nogen vidste hvem jeg er….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tusind tak for dit brev! Jeg synes ikke du overreagerer. Det kan gøre så ondt at bryde med en kæreste. Det kan føles som en tung sorg, og man kan føle, at man aldrig nogensinde vil komme ovenpå og blive i godt humør igen.
Det er rigtig godt, at du er blevet rådet til at kontakte os på BørneTelefonen. Men jeg synes også det er meget vigtigt, at du får talt med nogen, som er tæt på dig. Det er alvorligt at være så ked af det, at man får selvmordstanker. Når man får det sådan, så har man brug for hjælp.
Hvorfor føler du mon, at du ikke kan tale med din mor om det? Er der fordi, du er bange for, du overreagerer? Eller måske tænker du, at hun ikke vil forstå dig? Uanset hvad, er det vigtigt, at du alligevel prøver at tale med hende, hvis I ellers taler godt sammen. Hvis hun ikke forstår de følelser, du har, lige med det samme, kan det være, hun skal have det at vide igen og forklaret på flere måder.
Du skriver, at din mor undrer sig over at du ikke spiser. Så har hun lagt mærke til noget, men hun får brug for hjælp fra dig til at forstå, hvad du er ked af. Hvis det er svært at komme i gang, så kunne du måske prøve at vise hende dit brev?
Der er ikke noget underligt eller forkert i, at du har det, som du har det lige nu. Her på BørneTelefonen taler vi med mange børn og unge, som er dybt ulykkelige efter bruddet med en kæreste. Det kommer måske til at tage noget tid, før du har det rigtig godt igen. I mellemtiden er det bare vigtigt, at man taler med nogen om, hvordan man har det.
Måske har du en ven eller veninde, som du kan tale med? Eller måske en lærer, pædagog eller en anden voksen på skolen? Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie eller en venindes mor, som du har det godt med?
Du kan også læse om kærestesorg på vores hjemmeside lige her. Du skal scrolle lidt ned på siden, og så finder du nogle råd under overskriften Har du kærestesorger?. Et af rådene handler netop om, at det er vigtigt, at tale med nogen om det, og at andet råd er, at det er vigtigt, man prøver at lave noget, der er rart eller sjovt. At man kommer lidt ud fra sit værelse og den daglige trummerum i skolen og er sammen med nogen, man føler dig tryg sammen med.
Stort set alle mennesker vil opleve kærestesorg på et tidspunkt i deres liv. Du er slet ikke alene om at have det, som du har det nu.
Hvis du ikke ved, hvem du ellers kan snakke med, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Du skal nemlig ikke gå rundt med de tunge følelser helt alene – de skal deles og bearbejdes sammen med nogen. Du fortjener nemlig at have det rigtig godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen