Jeg skammer mig ikke

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tusind tak for dit brev! Jeg synes ikke du overreagerer. Det kan gøre så ondt at bryde med en kæreste. Det kan føles som en tung sorg, og man kan føle, at man aldrig nogensinde vil komme ovenpå og blive i godt humør igen.

Det er rigtig godt, at du er blevet rådet til at kontakte os på BørneTelefonen. Men jeg synes også det er meget vigtigt, at du får talt med nogen, som er tæt på dig. Det er alvorligt at være så ked af det, at man får selvmordstanker. Når man får det sådan, så har man brug for hjælp.

Hvorfor føler du mon, at du ikke kan tale med din mor om det? Er der fordi, du er bange for, du overreagerer? Eller måske tænker du, at hun ikke vil forstå dig? Uanset hvad, er det vigtigt, at du alligevel prøver at tale med hende, hvis I ellers taler godt sammen. Hvis hun ikke forstår de følelser, du har, lige med det samme, kan det være, hun skal have det at vide igen og forklaret på flere måder.

Du skriver, at din mor undrer sig over at du ikke spiser. Så har hun lagt mærke til noget, men hun får brug for hjælp fra dig til at forstå, hvad du er ked af. Hvis det er svært at komme i gang, så kunne du måske prøve at vise hende dit brev?

Der er ikke noget underligt eller forkert i, at du har det, som du har det lige nu. Her på BørneTelefonen taler vi med mange børn og unge, som er dybt ulykkelige efter bruddet med en kæreste. Det kommer måske til at tage noget tid, før du har det rigtig godt igen. I mellemtiden er det bare vigtigt, at man taler med nogen om, hvordan man har det.

Måske har du en ven eller veninde, som du kan tale med? Eller måske en lærer, pædagog eller en anden voksen på skolen? Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie eller en venindes mor, som du har det godt med?

Du kan også læse om kærestesorg på vores hjemmeside lige her. Du skal scrolle lidt ned på siden, og så finder du nogle råd under overskriften Har du kærestesorger?. Et af rådene handler netop om, at det er vigtigt, at tale med nogen om det, og at andet råd er, at det er vigtigt, man prøver at lave noget, der er rart eller sjovt. At man kommer lidt ud fra sit værelse og den daglige trummerum i skolen og er sammen med nogen, man føler dig tryg sammen med.

Stort set alle mennesker vil opleve kærestesorg på et tidspunkt i deres liv. Du er slet ikke alene om at have det, som du har det nu.

Hvis du ikke ved, hvem du ellers kan snakke med, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Du skal nemlig ikke gå rundt med de tunge følelser helt alene – de skal deles og bearbejdes sammen med nogen. Du fortjener nemlig at have det rigtig godt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.