Jeg må ikke se ham

Hej Børnebrevkassen.

Jeg har den her “kæreste”, som jeg elsker over alt på jorden. Han er der altid for mig. Altid. Han er tre år ældre end mig, og mine forældre hader ham. Så når jeg gerne vil se ham, er jeg nødt til at snige mig ud. Og det er sindsygt ubehageligt. For jeg har det bare så godt med ham.

Jeg har mest lyst til at ligge mig ned og græde når jeg tænker på det, for mine forældre prøver hele tiden at “passe på mig” ved at sige ting som: “Husk, at hvis du går nogen steder i morgen, så sig hvor det er, så jeg ved det.” Men det skræmmer mig faktisk bare, for det er som om de ved at jeg tager hen til ham, selvom jeg kun besøger ham når risikoen for at de opdager det er aller, aller mindst. Jeg hader det. Og det gør så ondt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Jeg er glad for, at du har skrevet, for det lyder som en rigtig svær situation for dig at stå i… Jeg vil gøre mit bedstefor at skrive, hvilke spørgsmål og tanker jeg får, når jeg læser dit brev.

Det lyder som om, du og din kæreste er rigtig glade for hinanden, og jeg kan forstå, du synes, det er hårdt at skjule det over for dine forældre, at du stadig ser ham.

Jeg bliver nødt til at spørge dig, om der mon er sket noget, siden de ikke kan lide ham..? Har han ikke været sød ved dig, eller har han lavet noget, som dine forældre synes er forkert?

Når du skriver, at dine forældre prøver at passe på dig, så tænker jeg, at du måske er nået til en periode i dit liv, hvor du gerne vil passes på, men på en anden måde end den måde din forældre forsøger at beskytte dig… Er det mon lidt sådan, du har det? Det kan også være, at jeg rammer helt skævt? Det kan også være, at de er bange for, hvad I laver, når I er sammen, fordi din kæreste er ældre end dig..?

Grunden til at jeg spørger, er, at jeg ved,at nogle forældre har rigtig svært ved at give plads til, at man bliver en stor pige. En gang imellem kan det hjælpe, hvis man selv tager initiativ til at snakke med dem om, at nogle regler måske skal forandre sig, fordi man er blevetældre… Hvordan tror du, det ville være for dig at snakke med dem om det?

Jeg bliver lidt i tvivl om, om du har lyst til at fortælle dem, at du stadig ses med ham, fordi du så godt kan lide ham..? Du kan alternativt prøve spørge, om han må komme hjem til dig, når I skal ses,hvis det er fordi de er utrygge..? Jeg tænker, at det er vigtigt for dig at få snakket med dem om det på et tidspunkt, hvor du ved, at de har tid og ikke er på vej til noget andet… Det måske være, at du har lyst til at skrive et brev til dem om, så de kan nå at tænke lidt over, hvordan de har det med det… Ville det være en mulighed? For nogle er det en god måde at gøre det på, så alle kan nå at tænke sig om, før de siger noget.

Jeg håber, mine tanker kan hjælpe dig på en eller anden måde, så du ikke skal snige dig rundt. Og jeg håber også, du vil ringe til BørneTelefonen (på 116 111) eller skrive til UngeChatten, hvis du synes, du har brug for at tale mere om det og høre nogle andre forslag.

Mange hilsner BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.