Brev
Jeg kan lide en person som jeg næsten er sikker på ikke kan lide mig.
Hej, jeg er en dreng på 13 år.
Jeg går i 7 klasse og er biseksuel, jeg er den eneste dreng på hele årgangen som er ude som medlem af lgbt+.
Jeg kan virkelig godt lide den her dreng fra min parallel klasse men jeg er næsten 100% sikker på han er til piger…
jeg kan ret godt lide ham og jeg har talt med ham et par gange. Jeg kigger normalt på ham når han går ude på gangen eller når vi er sammen da vi har fælles venner.
Nogle af mine venner ved det men har lovet de ikke vil sige noget da jeg ikke vil ha at han skal se på mig som skør..
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Åh, det kan være så svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man står i en situation som dig: Når der er én, man kan lide, men man ved ikke, om han er interesseret – og om han overhovedet er til drenge.
Det lyder dog som om, at du allerede gør noget af det rigtige: Du kigger på ham, når han går forbi på gangen, eller når I er sammen med jeres fælles venner. Måske kan du udvide dén taktik med at smile til ham også? Det kan være en god måde at finde ud af, om han er interesseret. Det er dog ikke sikkert, at du vil kunne vurdere, ud fra hans reaktion, om han kan lide dig på dén måde. Nogle gange skal der lidt mere til, før det bliver helt tydeligt. Og nogle gange skal der faktisk også lidt mere tid til.
Det kan godt være, at drengen er til piger. Det vil du måske også blive klogere på, hvis du ser tiden lidt an. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for flirt og seksualitet. Nogle finder ret tidligt ud af, hvad de er til. Andre finder først ud af det senere. Og ens seksualitet og dét, man kan lide, kan ændre sig hele livet. Derfor er det ikke sikkert, at drengen fra parallelklassen overhovedet er begyndt at interessere sig for ’kærlighed’ på den måde. Og det er ikke sikkert, at han har tænkt så meget over sin seksualitet.
Men hvis du giver det hele lidt tid og måske, hvis du har lyst, prøver at smile lidt til ham – og måske snakke lidt mere med ham, bliver det måske mere og mere tydeligt, om han kunne være interesseret. Du kan også finde lidt flere ’scoretips’ på vores hjemmeside lige her: https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse.
Hvis der går noget tid, og du fortsat er vild med ham, men ikke ved, om det er gengældt, kan det også være, at du en dag er klar til at spørge ham direkte. Det kan godt være, at man får et ’nej’, men hvis man går rundt, og er i tvivl, og føler sig nedtrykt over det, kan det sommetider være bedre at få et ’nej’, så man kan komme videre, selvom det kan gøre ondt, lige når man får det.
Du er også meget velkommen til at ringe eller SMS’e til os på nummer 116 111 eller skrive til os på chatten. Så kan det være, at vi sammen kan finde på nogle flere gode måder at finde ud af, om han kunne være interesseret på. Det kan også være, at dine venner ved, om han kunne være interesseret?
Mange gange held og lykke med det!
De bedste hilsner
BørneTelefonen