Brev
jeg kan ikke fortælle jeg er ked af det til nogen!
Mit liv er ret forvirrende her for tiden og derfor har jeg tænkt længe over om jeg skal tale med nogen om det. men hver gang jeg overvejer det kommer der noget i vejen.
Jeg er utroligt ked af det hver aften og i forgårs oplevede jeg noget der føltes som et panik anfald… jeg tror ikke det var det med det føltes sådan.. jeg kastede mig rundt i min seng.. prøvede at skrige lydløst ned i puden for ingen skulle opdage mig.
Jeg er meget ked af det i perioder.. her på det seneste er mine ”perioder” kommet oftere og oftere.
De ting jeg oftest er ked af er den kæreste jeg fik for snart 3 måneder siden, som bor i England, grunden til jeg ikke har fortalt nogen om mine ”perioder” er at jeg ikke er klar til at fortælle om min kæreste (som ingen af mine familiemedlemmer ved noget om) er at så kan jeg ikke fortælle om mine mere deprimerende følelser fordi så vil de se at det er min kærestes skyld og måske tage ham fra mig. Hvis jeg forteller om mine perioder først vil de sikkert spørge ind til hvorfor, og jeg bliver bliver nødt til at fortælle om kæresten. Så går det jo lige op.
Spørgsmålet er nu at jeg simpelhen ikke ved hvad jeg skal gøre!
Jeg vil helst gerne være glad igen men det er som om jeg ikke kan være glad hverken med eller uden min kæreste… min kæreste er fantastisk men han har næsten ikke tid til mig længere og jeg savner han meget. jeg har længe prøvet at fortælle ham at han bliver nødt til at sætte mere tid til side til mig hvilket varer i 2 lykkelige dage hvorefter han først (igen) skriver til mig ved ottetiden…
Jeg håber i har nogle råd til mig fordi jeg er fuldstændig faret vild i mine egne tanker.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det et fint udtryk, du bruger til sidst i dit brev – at du er faret vild i dine egne tanker.
Det er præcis, hvad jeg tænker, når jeg læser dit brev.
Du er inde på det helt rigtige, når du gerne vil dele tankerne med andre og fortælle om din situation, for det er en god måde at prøve at få orden på tankerne igen. Måske oplever du, at der allerede er kommet lidt mere orden, efter at du har skrevet brevet.
Jeg tænker, at din reaktion med tristhed hver aften og følelsen af panik er voldsom, og jeg kan godt forstå, at du føler, du har brug for hjælp.
Det lyder som om du godt kunne tænke dig at fortælle din familie om, hvordan du har det. Det synes jeg, er rigtig god idé, men du holder dig tilbage fra det, fordi du tænker, at du også er nødt til at fortælle om din kæreste.
Måske kunne du godt fortælle om din tristhed uden at nævne din kæreste? Sommetider kan man faktisk godt være ked af det og føle sig panisk uden at der er en enkelt grund til det. Det kan føles som om det er selve livet, der er svært, og det er rigtig vigtigt at få snakket med andre om det.
Det lyder ikke spor rart, at du går og venter hele dagen på, at din kæreste får tid til at skrive til dig. Måske kunne I aftale, hvor meget I skal være i kontakt med hinanden og hvornår på dagen, så du ikke bliver usikker på ham, hvis du ikke hører noget hele dagen. Det behøver jo ikke at have noget med dig at gøre, hvis hans liv er sådan, at han først kan skrive ved ottetiden. Jeg vil gætte på, at en fast aftale mellem jer, vil gøre dig mere rolig.
Du knytter din tristhed sammen med savnet af din hemmelige kæreste, der bor i England. Jeg kender dig jo ikke, men måske har tristheden og følelsen af panik også noget at gøre med dit øvrige liv? Hvordan mon du ellers trives? Hvordan er dit forhold til din familie? Hvordan fungerer dit sociale liv?
Hvis du har lyst, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 eller logger dig ind på UngeChatten, hvor du kan snakke lidt mere med en rådgiver om dit liv. Begge rådgivninger er anonyme.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen