Brev
Jeg hiver mig selv ned
Hej.
Jeg er en pige på 16år, som for 2 måneder siden slog op ed min kæreste, eller det vil sige han slog op med mig. Jeg havde været ham utro, og har det så elendigt med det.
Mit problem er nu ikke, at jeg ikke kan kommer over ham. For det føler jeg at jeg er, da jeg ikke rigtig vil have ham tilbage.
Mit problem er it selvværd. Jeg har det så dårligt med mig selv, over at være utro at jeg snart ikke har lyst til at være i min krop længere. Jeg hiver mig selv ned hver eneste dag, og kan ikke sige andre ting til mig end at jeg er grim, klam og ulækker. Jeg føler mig bare ikke godt tilpas med mig selv mere.
Jeg er ked af at vi slog op pga noget jeg gjorde, det føler jeg slet ikke jeg kan leve med. Jeg holdte virkelig meget af ham, og det kvæler mig at det var mig selv der ødelagde det på den måde jeg gjorde.
Men hvordan kommer jeg op af det her hul jeg har kravet? please nogle gode råd?
Knus den ødelagte
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå dig. Det er ikke rart, når man oplever, man har gjort et andet menneske ked af det.
Jeg tror, vi alle på et eller andet tidspunkt kommer til at gøre eller sige noget, der sårer et andet menneske. Det gør det selvfølgelig ikke mere rigtigt, men det er nok en del af det at være menneske. Med andre ord, du er ikke et værre menneske end nogen af os andre.
Det, at du forholder dig til at du var utro, og du er ked af det, viser mig to rigtig gode ting ved dig: Du er et empatisk menneske, og du bekymrer dig om andre. Det er to super positive karaktertræk at have. Hvis du tænker over det, vil du sikkert komme i tanke om andre situationer, hvor du har handlet empatisk eller bekymret dig om andre. Prøv at tænk over det og skriv det gerne ned. Hvis det umiddelbart er lidt svært at komme i tanke om nogle situationer, så prøv at bruge lidt tid hver dag på at komme i tanke om nogle. Det tror jeg vil hjælpe dig til at se dig selv i et andet lys. Det kan også være, at dine veninder eller din familie kan hjælpe dig med nogle eksempler, hvis du spørger dem.
Jeg tænker også, du kan dykke lidt ned i, hvordan det kan være, du var utro. Stil dig selv det simple spørgsmål: ”hvorfor var jeg utro?”. Det at finde årsagen/årsagerne til, hvorfor vi handlede som vi gjorde, kan hjælpe os med at undgå at gøre det en anden gang. Det kan også hjælpe os til at acceptere, at vi handlede som vi gjorde.
Mange hilsner og tanker fra BørneTelefonen