Brev
Jeg havde sex, er det ok?!!
Hej.
Jeg havde sex for første gang med min kæreste, og jeg ved ikke hvad jeg skal mene om det.
Jeg er en pige på 14 år og jeg har en kæreste som også er 14.
Før sex har vi prøvet nogle andre ting, hvor både ham og jeg har følt det var okay.
Jeg er tryg ved ham, og jeg kan godt lide at vi snakker om tingene.
Men sex. Det kan vi ikke helt snakke om.
Det gjorde ondt og jg har kun fortalt det til min bedste veninde.
Jeg ved ikke om det er ok i min alder, eller om det er forkert at mig og min kæreste ikke kan snakke om det?
Jeg vil gerne have nogle andres tanker om emnet!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er helt normalt at have lyst til at have sex med sin kæreste – også når man er 14 år. Det er bare vigtigt, at man også har det godt med det selv. Når man som dig er begyndt at have lyst til at dele nye og intime oplevelser med sin kæreste, så følger der tit en masse nye tanker og følelser med. Derfor er det også rigtig flot, at du lige stopper op og mærker efter, hvordan du har det med det.
Først vil jeg gerne fortælle dig, at det behøver ikke at gøre ondt første gang man har sex. Men det kan gøre ondt, og det sker ofte når man ikke slapper af eller ikke tændt og våd nok i skeden. Det bliver man, når man føler sig tryg, klar og stimuleret af den, man er sammen med.
Nogen tror at det gør ondt fordi, der en hinde der springer. Men det er en kæmpe stor misforståelse. Piger har ikke nogen jomfru HINDE, men en krans af slimhindefolder, som sidder lidt oppe skeden - det kaldes for en kønskrans. Hvis man er nervøs, usikker eller går alt for hurtig frem, så kan man også komme til at spænde i sin krop. Dette kan også være med til at få det til at gøre ondt. Så det kan gøre lidt ondt. Det er ikke meningen, at det skal gøre ondt at have sex - heller ikke første gang
Nogle gange når man skal snakke om noget, som man ikke har snakket om før, så kan det godt være lidt svært at finde ud af, hvordan man lige skal starte på det. Du skriver, at din kæreste og dig plejer at snakke om tingene, og derfor tænker jeg, at det måske ikke handler om, at I ikke kan snakke om sex. Måske har du/I brug for nogle ideer til, hvordan I kan begynde at snakke om det. Jeg synes, at det er vigtigt, at du får talt med din kæreste om, hvordan det var at have sex. Måske går han også rundt og tænker på det, og så kan det være, at han vil blive rigtig lettet over, at du bringer det på banen. Hvis det er sådan, at det gjorde ondt under sex, fordi du var lidt nervøs og kom til at spænde i kroppen, så kan det være, at en snak med din kæreste vil få dig til at slappe mere af. Så skal det ikke gøre ondt næste gang. Hvis det sker, så kan I aftale, at du siger stop og så stopper I begge.
Hvis du synes, at det er svært at starte snakken med din kæreste, kan du vise ham dit brev og mit svar. I kan også kigge på sexliniens rådgivnings sider sammen og få en snak ud fra det - fx kan du klikke på linket og få lidt mere viden om den første gang og prævention, så I ikke bliver uønsket gravide: http://www.sexlinien.dk/_soegeresultat-(sexlinien).aspx?q=f%C3%B8rste+gang&x=107&y=35
Jeg får også sådan lyst til at sige til dig, at selvom I har haft sex nu, behøver det ikke betyde, at I skal gøre det snart igen. Jeg tænker, at det vil være en god ide, at I først snakker sammen, så du kan få det helt rart med tanken om at have sex. Og måske også lige vende det med en voksen, fx omkring prævention.
Jeg håber, at du har mod på følge nogle af mine råd. Du har allerede nu været god til at stoppe op og være ærlig overfor dig selv, så jeg tror på, at du godt kan snakke med din kæreste om det. Sex skal nemlig være en dejlig ting, og mon ikke det nok skal blive dejligt, når I i forvejen er gode til at tale om tingene.
Kærlig hilsen BørneTelefonen