Jeg har VIRKELIG brug for hjælp!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en svær situation, dig og X er havnet i.

Det er helt naturligt, at din tillid til X er blevet dårligere, og at det derfor også kan være svært for dig, når han er til fest alene. Men det er ikke holdbart for jer, hvis du slet ikke tør lade ham tage ud.

Jeg bider mærke i, at han har valgt at fortælle dig om begge kys. Selv da i ikke helt var kærester endnu. Det er selvfølgelig stadig meget sårende for dig. Men mon ikke det betyder, at han er ærlig overfor dig? Kan det mon være, at han har besluttet sig for, at stoppe med at kysse andre, da i aftalte at være kærester?

Hvor er det godt at høre, at i har snakket meget sammen om det. Også selv om det ikke har hjulpet på din bekymring endnu. Jeg synes det viser, at i begge gerne vil have det til at fungere.

Jalousi og nervøsitet om utroskab kan være rigtig hårdt og svært at styre. Det tror jeg de mange oplever på et tidspunkt i deres forhold. Derfor kan det være en hjælp at gøre nogle særlige ting for sig selv, når der er situationer, hvor det plejer at være særligt slemt. Ligesom det du oplever, når X er til fest.

Det kan for eksempel være at se din yndlingsfilm eller en god serie. Det kan også være at gå en lang tur med podcast eller lydbog i ørene. Måske har du nogle venner, som du kan lave noget hyggeligt med?

Pointen er, at du tænker på noget andet. Det er ikke fordi, at du slet ikke må tænke på det. Men det kan nogle gange gøre mere skade, hvis man lader tankerne og fantasien få frit løb, når man har det sværest.

Måske du kan se det som, at det heller ikke er dit job at kontrollere ham? Jeg ved det kan være svært at give slip og ikke holde øje med alt. Men på den anden side, hvis han kun lader være med at være utro, fordi du holder øje med ham, tæller det så? Du kan også vælge at se det som, at du vælger at have tillid til ham, og så er det op til ham, om han kan leve op til den tillid? Hvis han er den type, der går bag om ryggen på dig og er utro, så snart du kigger væk, er han så den type, du gerne vil være kæreste med og kan føle dig tryg med?

Jeg ved, at du allerede har prøvet at snakke med X om det. Ville du mon være klar på at tage én til snak? Du kunne fortælle ham, at du har det svært, men at du gerne vil løse det, så i kan få det godt sammen. Du kan sige, at du arbejder på ikke at være så nervøs, når han er til fest, og han til gengæld skal love dig, at han er helt færdig med at kysse med andre piger. Kunne det mon være en mulighed?

Måske I sammen kan læse mit svar og snakke om det?

Jeg håber, at i kan finde en løsning, der fungerer for jer begge to.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.