Brev
Jeg har sagt nej!!!!
Jeg har en kæreste som presser mig til at vi skal have oralsex og gå i bad sammen og så skal jeg gøre nogle ting i badet som jeg ikke har lyst til. Han respekterer ikke mit “nej” for han siger, at “når en pige siger nej, så vil hun jo gerne”.
Og så siger han, at jeg “lige så godt kan vænne dig til de her ting”. Han vil også have, at jeg skal onanere på ham men jeg har ikke lyst fordi han ser de her ting som en “selvfølge” og jeg er ikke sikker på, at han lytter og forstår mig.
Jeg har sagt fra, igen og igen men så siger han bare, at jeg jo ikke har “love på min side” hvis jeg sladrer! Jeg har oplevet at han har prøvet at give mig oralsex og så 2 min efter søgte at trænge op i mig selv om jeg sagde “NEJ”.
Jeg har sagt fra, det må I altså tro!!! Men jeg oplever altså også, at der er et helt forskruet syn på, at en pige til hver en tid må sige fra, også selv om han ligger der og hans pik er stiv!
Han siger, at jeg “snyder” ham, hvis jeg ikke “hjælper” med at få udløsning med hånden. Jeg synes ikke de her ting er ok. Jeg håber I kan skrive noget om, om ingen fyre kender til grænser!???!?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Tak for dit meget ærlige brev om at sætte grænser i dit og din kæreste sexliv. Alt det, du  beskriver, er bestemt ikke ok, som du også selv skriver til slut i brevet.
Jeg vil gerne starte med at rose dig for din vedholdenhed ifh til, hvad du har lyst til af sex. Det er vigtigt, at man er ærlig over for sig selv og ikke gør noget mod sin lyst og vilje. Det er ikke i orden, at din kæreste ikke lytter til dig.  Jeg tænker, når jeg læser dit brev, at I har brug for at få snakket om jeres sexliv på en anden måde.
Det skal være en dag, hvor der ikke er optakt til noget som helst sexuelt. Sig til ham, at du vil snakke med ham om, de ting han tager som en selvfølge og de grænser, han ikke respekterer hos dig - at du gerne vil snakke med ham om, hvordan jeres sexliv skal være fremover, så det bliver trygt - der nogle ting I skal afklare og lave klare aftaler om. Sig at du ønsker at snakke om det på en måde, hvor det ikke skal handle om ret, men om tryghed og følelser. Jeg vil også fortælle dig, at du har loven - straffeloven på din side. Hvis man tvinger eller presser sin kæreste til noget, man ikke har lyst til -  overskrider grænser, så er det seksuelt overgreb og sexuelt grænseoverskridende, og det er altså strafbart. Selvom I er kærester, giver det IKKE ret til at presse, true, tvinge dig til noget som helst!
Jeg ved godt, at du ikke spørger, om du skal blive sammen med ham. Men jeg kan ikke lade være med at sige, hvor vigtigt det er ikke at blive krænket og presset i sit sexliv, og hvis ikke han ønsker at lytte til dig og respektere dig, er det mon så ham, du skal forsætte med som kæreste?
Jeg håber, du kan bruge svaret. Måske har du også mod at ringe eller skrive ind til os på 116 111, så kan vi snakke videre om, de ting som du går med i forhold til din kæreste.
De bedste hilsner BørneTelefonen