Jeg har noget med en kurdisk dreng fra min klasse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Forelskelse er den dejligste følelse i verden. Jeg kan dog sagtens forstå at kærligheden kan være svær, hvis man bekymrer sig om, hvordan ens familier vil tage imod den person man er forelsket i.

Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre børn og unge, som forelsker sig i en fra en anden kultur/religion end en selv. Mange af dem jeg taler med, har mange af de samme tanker som dig. Spørgsmål såsom “vil hans forældre acceptere mig?”, kan komme til at fylde i ens tanker og kan gøre en bekymret. Det kan jeg høre også er tilfældet hos dig.

Andres kultur/religion kan være svær at vide noget om, hvis ikke man selv er opvokset indenfor den samme. Dog kan det også være forskelligt fra familie til familie, hvordan man udtrykker sin kultur/religion. I nogle religiøse familier, er der forståelse for, at man bliver kærester eller gift med den man elsker. I andre familier kan kultur og religion have stor indflydelse på, hvem man kan være kæreste med. Kan du følge mig?

Kurdiske familier kan være ligeså forskellige som andre familier. Mit bedste råd til dig, er derfor at snakke med drengen. Jeg ved godt, at det kan føles grænseoverskridende at spørge, om han må få en dansk kæreste. Men jeg oplever at der findes andre – mere indirekte – måder at finde ud af det på.

Du kan fx spørge “tror du dine forældre vil kunne lide mig?”. På den måde kan han måske lidt regne ud, hvad det du hentyder til. Hvad tænker du mon om den mulighed?

Du fortæller mig også, at din mor vil give dig stuearrest, hvis du bliver kærester med en der er kurder eller muslim. Det kan jeg virkelig godt forstå, ikke føles så trygt. Og det må også være noget man husker, hvis man netop er blevet forelsket i en der er kurder.

Når jeg alligevel tænker, at det er en mulighed at du snakker med hende, er det fordi jeg tænker, at hun måske er mere åben, hvis du fortæller, hvor glad han gør dig. Nu kender jeg jo slet ikke din mor, men jeg kan forestille mig, at hun er mest interesseret i at du er glad og får kærlighed i dit liv.

Hvis det føles som en svær samtale, kan det også nogle gange hjælpe at skrive det ned i et brev og give det til personen man gerne vil snakke med. Det ved jeg har hjulpet andre i lignende situationer. Det kan du få inspiration til her: Fortæl noget svært.

Her til sidst får jeg også lyst til at fortælle dig, at man heller ikke kan styre, hvem man forelsker sig i. Derfor skal du heller ikke føle at det er din “skyld” at du er blevet forelsket i en som er kurder. Mon ikke at din mor også godt ved at forelskelse ikke er noget man vælger? Husk på det, hvis du vælger at snakke med din mor.

Jeg håber meget at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for andre råd eller en uddybende snak, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlige hilsner fra BørnTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.