Brev
Jeg har det dårligt med mig selv!!
Hejsa
jeg er en pige på 12 år og går i 5 klasse
jeg har faktisk flere ting nå men for det første så går jeg i en klasse alle er rigtig søde og sådan
det er ikke det
det er bare jeg føler mig bare lidt udenfor og så ville jeg bare sygt gærne blive populær
har prøver det med at være mig selv det er bare problemer
jeg har prøvet så meget på ikke at være mig selv det sidste stykke tid fordi jeg ikke føler jeg er god nok.
Så er der også det med at jeg er ikke genert overhovedet over for piger men jeg kan knap nok tale til en dreng
jeg begynder bare at sige fx. Hvad så, mh og sådan noget
jeg havde også et problem tideligere idag jeg var i kirke og så er der så den yngste der henne altså der er små og sådan noget men den yngste tæt på min alder hun er 14 og så er der også nogle på 15 og 16 men jeg tør bare ikke sætte mig over til dem
jeg syntes ikke jeg er god nok til at sidde sammen med nogle der er ældre
ps det er piger men hende på 14 kender jeg.
Og så har jeg det bare heller ikke godt med mig selv
alle ude fra siger jeg er rigtig smuk men der er aldrig nogen fra min klasse der har sagt det så jeg føler det ikke
jeg kunne også godt tænke mig en kæreste men…. Jeg tør ikke at spørge.
Håber virkelig i kan se mit problem og kan hjælpe mig!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev.
At have det godt med sig selv
I din alder er det ikke altid nemt at finde ud af, hvordan man skal være, for der sker så meget med kroppen, med hjernen og med følelserne. Du er snart teenager, hvilket betyder, at du kommer til at gennemgå stor udvikling på kort tid, og det er formodentlig det, du allerede har taget hul på.
Alle dine klassekammerater kommer igennem den samme udvikling, så du er ikke alene. Men derfor kan man sagtens nogle gange føle, at det kun er én selv, der har det sådan.
Selvom dine klassekammerater ikke har sagt, at du er smuk, betyder det ikke, at de ikke synes det. Det kan være, at de bare ikke tænker på at sige det til dig. De ser dig jo hver dag, og har kendt dig i mange år, så måske tænker de ikke så meget på det. Nogle gange, når man kender hinanden godt, kan man gå og tro, at de andre da vel kan se, hvad man tænker. Det kan man naturligvis ikke.
Jeg tænker, at du selv kunne starte med at give de andre piger komplimeter. På den måde bliver det noget naturligt for jer at gøre.
At være populær
De fleste vil nok gerne være populære, men hvad betyder det egentlig at være populær?
Jo, det betyder egentlig bare, at man er én, de andre godt kan lide, og det lader til at det er en god klasse du går i, hvor I er søde ved hinanden, så du er også populær.
Men nogle gange bliver der bare lagt mere i det, så "de populære" får ansvar for hvordan man bør opføre sig og bør se ud for at være en del af gruppen. Og det kan faktisk være ret hårdt, for på den måde kan man sjældent slappe af og være sig selv.
Der vil hele tiden være nogen, der forventer, at man tager initiativ til en masse, at man er den, der finder på, hvad man skal lave, at man altid er den, der tør tingene og så videre. Nogle bliver helt stressede over at være populære. Alle vil være sammen med dem, alle vil høre, hvad de mener om alt muligt. Aldrig kan man få fred til at bare at trække sig lidt tilbage.
Jeg tror derfor, at du skal være fint tilfreds med at være lige præcis som du er. På den måde kan du slappe af, og der er plads til, at du ikke behøver være perfekt hele tiden.
At føle sig udenfor
Hvis du føler dig udenfor i klassen, så kunne du prøve at tale med en veninde om det. Og hvis det ikke er nok, så synes jeg, at du skal tale med din klasselærer om det. Det kan han eller hun nemlig sagtens hjælpe med. Det er faktisk enhver lærers pligt.
Generthed overfor drenge
Det er helt naturligt at være genert overfor drenge i din alder. Det er der virkelig mange, der er. Og drengene er også generte overfor pigerne.
Hvis man er to, der er generte, så er det svært at få en samtale i gang. Men bare rolig, det skal nok komme med tiden. Et godt sted at starte er ved at prøve at få øjenkontakt, hvis der er en dreng du synes særligt godt om og også gerne sende ham et smil, måske opdager du, at han smiler tilbage.
At få en kæreste er ikke altid det nemmeste at tage initiativ til. For det første skal man være forelsket, og for det andet skal drengen også være forelsket. Og hvordan finder man lige ud af, om han er det? Jo, man kunne spørge en veninde, om hun kunne hjælpe med at finde ud af det.
Det vigtigste er nok, at du ikke går og føler, at du er nødt til at have en kæreste for at være populær. Det er du ikke. Det vigtiste er, at du føler dig parat til det, og at der er én, du er forelsket i, som også er forelsket i dig.
At føle sig usikker overfor "de store"
Jeg tror, at alle børn har en form for respekt overfor dem, der er ældre og større end én selv. Det er bare ikke nemt at gå over til dem, for tænk nu, hvis de synes, at man er barnlig og lille. Det er ret almindeligt at tænke sådan, selom det er rigtig irriterende, for hvor ville det bare være meget nemmere, hvis man bare turde gøre de ting, man har lyst til.
Umiddelbart tænker jeg, at du er en pige, der tænker rigtig meget over tingene. Og fordi du er usikker på dig selv, så kommer du nemt til at tro, at andre tænker noget dårligt om dig.
Det er meget nemmere sagt end gjort, men hvis du kan, så skal du prøve at lade være at tænke over den slags ting, og i stedet hoppe ud i det. Det værste, der kan ske, er, at I ikke ved, hvad I skal tale om. Du mister ikke noget ved at prøve, for du har ikke noget forhold til dem endnu.
Du kunne prøve at tale med den pige, du kender. Du kunne spørge, om du må sætte dig ved siden af hende. Det er en fin måde at tage initiativ på. Og så kan det være, at hun starter med at sige noget til dig. Og måske kommer I til at sidde stille ved siden af hinanden. Men det gør ikke noget. I er jo to, så det er ikke udelukkende dit ansvar at finde på, hvad I skal tale om.
Jeg tror heller ikke at de piger, du taler om, vil synes, at det er mærkeligt, at du sætter dig over til dem. De kan sikkert godt se, at du er alene sammen med en masse voksne og nogle små børn. Det vil derfor være naturligt, at du søger over til dem.
At blive mere sikker på sig selv
Jeg tror, at det ville hjælpe dig, hvis du lavede en liste over alle de ting, du er god til.
Alle mennesker; både børn, unge og voksne, kommer igennem perioder, hvor de bliver usikre på sig selv, og usikre på, hvordan andre opfatter dem. Det er normalt.
Sådan en liste, som jeg har nævnt ovenover, kan være en rigtig god løsning på at forstå og acceptere sig selv, som man er. For uanset hvor træt man kan blive af sig selv indimellem, så vil der være en masse positive ting, man kan have det godt med.
Du kan eventuelt spørge dine forældre eller andre, du er tæt på, hvad, de synes, er særligt positivt ved dig. Det kan man godt have brug for at få at vide engang imellem.
Det at snakke med en veninde kan endda være endnu bedre, for så vil du kunne høre, at hun har det på samme måde som dig, hvis du fortæller, at du nogle gange er usikker på dig selv. Det kan hjælpe en hel del på humøret og selvtilliden at vide, at man ikke er alene.
Hvis du får brug for at tale med nogen, kan du også altid tage kontakt til BørneTelefonen. Det er gratis både at ringe, chatte og sms'e, og du er anonym.
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen