Brev
Jeg har det ad helvedes til :-(
Hej brevkasse 🙂
Jeg har en virkelig irreterende bekymring. Jeg får det hele tiden dårligt når jeg tænker over min højde.
Jeg er 15 år nu og for 3 år siden startede jeg min hårvækst på kroppen.
Så jeg regner med at jeg næsten er fuldvoksen nu og at jeg slet ikke bliver højere jeger en 170 og det tænker du nok er ret normalt, men det er det ikke hvis jeg ikke vokser mere.
Detder går mig mest på er at alle pigerne vokser fra mig og bliver højere end mig og jeg vil ikke kunne score flere piger. Eller der vil ikke være nogen som vil elske mig.
Lige nu for tiden har jeg det godt med piger harhaft noget kørende med et par piger. Så lige nu kan mange piger lide mig, men ingen af dem vil have en dreng som er lavere en dem selv.
Så hvis jeg ikke vokser mere vil mit kærligheds liv ende i en fiasko!
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du synes, det er nogle irriterende bekymringer at gå rundt med. Så jeg vil starte med at skrive til dig, at du sagtens kan nå at vokse mere. Det er meget forskelligt, hvor meget og hvor hurtigt man vokser – og der er faktisk også meget forskel på, hvor hurtigt drenge og piger vokser. Piger vokser tit meget hurtigt, når de kommer i puberteten, så det er ikke usædvanligt, at de vokser mange af drengene over hovedet til at starte med. Drenge vokser nemlig ofte lidt langsommere. Til gengæld vokser de i lidt længere tid. Det betyder, at du sagtens kan nå at vokse nogle år endnu. Nogle år, hvor pigerne så er stoppet med at vokse. På den måde når mange drenge at “indhente” nogle af pigerne igen.
Ens højde kommer tit til at ligne ens forældres højde, så måske kan du se på, hvor høje de er? Og måske kan du tale med dem om, hvordan/hvor hurtigt de voksede i deres teenageår? Måske vil det også være meget rart for dig at få delt dine bekymringer med dine forældre? Hvis du ikke har lyst til at fortælle dem om, at du især tænker på din højde i forhold til piger, behøver du ikke nævne det. Det er meget normalt, at man går op i, hvordan man vokser – og hvor meget man mon kommer til at vokse.
Når det så er sagt, får jeg også lige lyst til at sige, at der findes mange piger, der ikke går op i, om deres kæreste er højere eller lavere end dem selv. I kærlighed er der heldigvis mange andre gode ting, der spiller ind på, hvorfor og hvornår to mennesker bliver tiltrukket af hinanden.
Men det er ikke ensbetydende med, at jeg så slet ikke kan forstå alle dine tanker omkring din højde lige nu.
Du sagtens kan nå at vokse noget endnu – men du må nok væbne dig med lidt tålmodighed. Det går ikke så hurtigt. I mellemtiden vil det måske være meget rart at få talt lidt med dine forældre? Det kan også være, at du har mod på at lægge en tur forbi sundhedsplejersken på din skole en dag og tale med ham/hende om dét at vokse? Han/hun har måske også nogle gode fakta.
Hvis du har lyst til at tale mere om det eller hvis du har andre spørgsmål, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive til os igen. Vi er både på chatten, SMs’en og telefonen (med nummeret 116 111).
De bedste hilsner
BørneTelefonen