Brev
jeg har brug for hjælp. har ikke nok selvtillid, tror jeg
hej bb
der går den her pige i min klasse som har gået der siden slutningen på sommer ferien. jeg er helt vildt forelsket i hende og hun er 100% naturlig og er det smukkeste der nogensinde er blevet skabt på jorden.
jeg ved bare ikke om hun er klar til at få en kæreste eller om hun er interesseret i mig. hvad skal jeg gøre? hvordan får jeg samlet nok mod til at fortælle hende det? hvordan undgår jeg at blive såret?
hjælp mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak, for dit brev. Forelskelse kan være rigtig bøvlet og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Hende, du er forelsket i, lyder rigtig sød, og selvom det er kompliceret, er det jo en rigtig dejlig følelse at være forelsket.
Det aller første, der falder mig ind, er at du skal fortælle pigen, at du er vild med hende. Men som du selv skriver, kræver dette mod. Men de fleste vil blive smigret og glade for at få at vide at, der er én der er vild med dem.
I går i klasse sammen, så I ser hinanden næsten hver dag. Måske kan du komme til at lave noget gruppearbejde med hende og på den måde få snakket lidt med hende som start.
Det kan også være en mulighed måske at sende hende en sms og på den måde komme lidt i snak med hende. Kan du forestille dig at gøre det?
Det kan også være, at du kan invitere ca. 4-5 klassekammerater hjem til noget hygge, hvor hun kan være en af dem.
Jeg tænker, at du på den måde skal forsøge at få skabt muligheder for at få talt med hende, så I kan lære hinanden bedre at kende.
Du spørger, hvordan du kan undgå at blive såret, og det er meget svært at svare på. Det er jo sådan med forelskelse, at man desværre aldrig kan være sikker på, om det er gengældt. Og når man er forelsket, bliver man ofte lidt ekstra sårbar. Så på en måde løber man altid lidt en risiko for at blive såret, når man er forelsket.
Men måske kan det være en god idé at snakke med en god ven eller klassekammerat om dine følelser. Så kan denne ven være der for dig og trøste dig, hvis du skulle blive såret.
Det er altid lettere, at komme igennem den slags, hvis man har nogle at snakke med.
Jeg håber, at du kan få snakket lidt med den søde pige og med tiden afsløre din forelskelse, og at hun gengælder sine følelser.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen BørneTelefonen