Brev
Jeg hader og elsker min kæreste
Hej.
Jeg hader og elsker min kæreste det er et meget ambivalent forhold
han har svinet mig til på det groveste fx *at jeg bare kan gå ud og gøre det jeg dur til din lille luder*
han har også decideret næsten behandlet mig som en luder, jeg er blevet spyttet på og slået få gange..
har nogle spg som jeg ikke synes jeg kan få svar på så håbede jeg kunne få svar her
jeg bliver ved med at tage ham tilbage som min kæreste også selvom jeg på en måde ikke har lyst ,
jeg hader ham for alt det han har gjort fordi han har såret mig på det groveste og har brug for at vide hvorfor jeg bliver ved med at tage ham tilbage når jeg i virkeligheden er bange, nervøs, træt hele tiden og utrolig ulykkelig og bange for han såre mig og finder en anden..
det mærkelige er at vi på en måde har byttet rolle den sidste månedstid det mig der slår og går amok nu
hvorfor ?
lyver jeg overfor mig selv?
Elsker jeg ham overhovedet ?
Og hvorfor behandlet han mig sådan? Gjorde alt han bad om ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Vold i et forhold er et sårbart emne, og det kan være et tabu for nogle at indrømme, at de rent faktisk er i sådan et forhold. Der kan være mange følelser og tanker forbundet med det. Dem beskriver du flot i dit brev.
Når din kæreste slår dig, eller du slår ham, er det fysisk vold. Og når han kalder dig luder og er grov overfor dig, så du bliver “bange, nervøs, træt hele tiden og utrolig ulykkelig”, er det psykisk vold.
Når en kæreste bliver ved med at tale ned til én, kan man ende med at føle, at det er ens egen skyld. Og man kan få meget svært ved at sige fra. Det er som om, at alle de grimme ting, der bliver sagt, sætter sig fast og bliver måden, man ser sig selv på.
Det kan betyde, at man begynder at tænke: “nåh ja, jamen jeg gjorde jo også det der, så det er okay, at han bliver sur på mig”. På den måde kan det blive meget svært at mærke egne grænser og sige fra. Og derfor kan man komme til at tage en voldelig kæreste tilbage igen og igen. Også selvom man – som du – har helt styr på, at det, der sker, faktisk slet ikke er i orden.
Når du derfor spørger, om du lyver for dig selv, så tænker jeg, at svaret er nej. Du beskriver jo klart i dit brev, at du ikke synes, det er i orden. Men du er havnet i en relation, hvor frygt og vold hindrer dig i at handle. Så du lukker nok ned for den stemme, der siger, at det ikke er i orden.
Du spørger også, om du overhovedet elsker ham. Måske elsker du den del af ham, der ikke er voldelig. Men der er dele af ham, som gør dig bange. Og frygt og kærlighed lever ikke godt side om side.
For at komme ud af sådan et forhold, kan det være nødvendigt at finde frem til sine grænser igen. Men det kan være svært, og derfor har man tit brug for hjælp udefra.
Hvordan ville du have det med at fortælle dine forældre, hvordan du har det? Det er ikke altid nemt at skulle fortælle sine forældre sådan noget. Men hvis de ved, hvad der foregår, kan de måske være en støtte for dig i bruddet med din kæreste. Det kan skabe tryghed at vide, at du ikke er alene.
Ditforhold.dk/ kan du finde information og svar på spørgsmål omkring vold i et forhold. Der er gode artikler, som kan hjælpe dig med at holde fast i, at det er vigtigt, at du handler. Det er nemlig sådan, at vold ikke stopper af sig selv. Det bliver desværre tit værre og værre, hvis ikke man gør noget. Du kan eventuel kigge på siden sammen med dine forældre.
Du kan også kontakte Brydtavsheden.dk/, hvor der der er telefon, brevkasse- og chat- samt ansigt-til-ansigtrådgivning. Her kan du også få vejledning, hvis du vil anmelde din kæreste til politiet.
Du spørger, hvorfor han behandler dig sådan. Det er svært at sige, hvorfor nogle er voldelige overfor deres kærester. For nogle gælder det, at de selv er vokset op med vold i familien. Og vold er derfor den strategi, de har lært, når de bliver pressede eller utrygge. Eller oplever uenighed.
Du undrer dig over, at du selv er begyndt at slå ham. Jeg kan ikke vide med sikkerhed, hvorfor du gør det. Men det kan måske være et tegn på, at du handler i afmagt. Eller det kan være et forsøg på at sige fra overfor den opførsel, du er udsat for.
Jeg fornemmer stærkt, at du mærker en grænse, som du med lidt hjælp udefra kan få hjælp til at sætte overfor din kæreste. At du vælger at sige fra overfor volden, kan være en kæmpe hjælp til både ham og dig. Du bryder fri af forholdet, og din kæreste bliver tvunget til at se på sin adfærd. Måske finder han modet til at søge hjælp? Så han kan få brudt den voldelige adfærd og dermed også selv få et bedre liv.
Jeg håber, at mit svar har kunne støtte dig lidt i denne svære tid, og at du har mod på at sige det højt. Ligesom du faktisk allerede har gjort ved at skrive herind. Det var et flot første skridt.
Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive igen.
De kærligste hilsner og tanker fra
BørneTelefonen