Brev
Jeg hader min bedste veninde’s kæreste!
Hej BB,
er en pige på 16 år, og skriver angående at jeg hader min bedste veninde’s nye kæreste.
Jeg synes det fylder rigtigt meget i hverdagen, da min veninde samtidig er flyttet til en helt ny by og skole – samtidig fået fat i en gut, jeg ikke bryder mig om.
Hendes kæreste bor ikke så langt væk fra hendes hjem, så de ses rigtig tit, og de går hen til hinanden som det passer dem. Dette gør, at jeg overhovedet ikke har lyst til at besøge min veninde igen, fordi jeg kan ham ikke.
Jeg prøver at være sød mod ham, men han går mig på nerverne, da hans personlighed er arrogant idet, han er venlig til tider, men han prøver alt for meget og han virker “forkert”. Jeg fandt endda ud af at han har haft sex med en halv bevidstløs kvinde før! Dette ser jeg som voldtægt, og jeg ved ikke om det er mig som ser forkert på dette?
Er der en nogen som helst mulighed, omstændighederne har gjort det okay for ham at have sex med en halv bevidstløs kvinde? I mit hoved er der ikke!
Jeg ved, jeg ikke er den eneste som ikke bryder sig om ham, da min anden veninde har gjort præcis samme tanker som mig. Men jeg vil VIRKELIG gerne kunne lide ham. Dog, ser det ikke ud til at blive til en virkelighed.
For hver gang der er hyggedruk hjemme hos min bedste veninde, så har jeg ærlig talt lyst til at sige NEJ. Men jeg kommer alligevel, kun for at være sammen med min bedste veninde.
Jeg har ikke lyst til at sige åbent mine følelser til hende, fordi jeg ved hun er glad for ham. Vil nødig undgå det bliver en “Ham eller Mig” situation.
Hun ved godt jeg ikke kan lide ham, da jeg kom til at sige det i påvirket tilstand, men vi har begge ignoreret dette faktum, fordi er sikker på, hun tror jeg har glemt det.
Venlig hilsen mig som føler sig som en dårlig veninde, og vil gerne kunne se det gode i ham.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år,
Det er altid lidt svært, når ens bedste veninde får en kæreste. Og specielt hvis man ikke kan lide ham kæresten.
Det er som regel rigtig svært at tale om, fordi veninden jo er glad for ham. Din veninde vil nok også blive ked af det og måske sur, hvis du siger til hende, at du ikke kan lide ham.
I stedet kan du måske spørger hende, hvorfor hun kan lide ham. Det kan være, at hun ser nogle ting, som du slet ikke ser.
Når I har talt sammen, kan du prøve at se, om du måske også kan finde de sider i ham.
Jeg kommer også til at tænke på, hvordan din veninde er, når hun er sammen med ham. Ændrer hun sig meget, eller er hun sig selv og virker glad? Hvis hun er det, er du desværre nok nødt til at prøve at acceptere ham.
Hvis du synes, hun er anderledes og ikke virker glad, kan du prøve at sige det til hende. Du kan f.eks. sige, at du har lagt mærke til, at hun er mere stille og usikker, når han er der, og hvordan det kan være. Måske kan det få hende til selv at tænke over deres forhold.
Du skriver, at din veninde også er flyttet til en anden by og en anden skole. Jeg tænker, at du må savne din veninde helt vildt så. Det er så underligt, når man er vant til at se hinanden hver dag. Derfor kommer jeg til at tænke på, om det også kan have noget med det at gøre? At det måske er ekstra hårdt, fordi du i forvejen ikke ser hende ligeså meget.
Måske du kunne tage en snak med hende om det. Sige at du savner hende, og du virkelig godt gad, at I kunne have lidt mere alenetid.
Din veninde er nok smadderforelsket i ham fyren lige nu. Så måske har hun bare lyst til at se ham hele tiden. Men jeg kunne forestille mig, at hvis hun får at vide, hvordan du har det, så vil hun også prioritere at se dig alene.
Måske kunne du også i en periode prøve at se lidt mere til dine andre veninder? Som nævnt er din bedste veninde sikkert nyforelsket, og hun ser derfor kæresten meget. På et tidspunkt går der lidt mere hverdag i den. Og så er jeg sikker på, at hun også savner jer veninde og vil se jer noget mere igen.
I forhold til det med at hendes kæreste har været sammen med en bevidstløs. Det lyder jo helt forkert, ja! Men samtidig tænker jeg også, hvor du har hørt det fra. Om det måske bare kan være et rygte? Du kunne måske prøve at spørge din veninde om det. Eller hvis du tør så ham selv. Det kan jo være historien er helt anderledes.
Håber, du og din veninde finder ud af det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen