Brev
Jeg græder hele tiden.
Halløjsa
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg tænker rigtig meget over tingene, altså virkelig meget. Jeg har været i tvivl her for tiden om jeg er lesbisk, eller kan lide piger?. Eller hvad det nu hedder?.
Jeg har haft nogle faser vidst man kan sige det. Altså det betyder at jeg har troet at jeg kunne lide piger, eller været lesbisk?. Jeg har Googlet en hel del om det, og så har jeg fundet ud af at jeg ikke kunne, men lige pludselig bliver jeg i tvivl igen, og sådan bliver det ved.
Jeg har altid kunnet lide drenge, og kan stadig. Jeg græder tit over om jeg er lesbisk, fordi jeg gider virkelig ikke at være lesbisk. Jeg kan ikke forestille mig at have en pige kæreste. Jeg vil også synes det var mærkeligt. Og jeg kan heller ikke sige det til mine forældre, eller nogle andre.
Jeg har heller aldrig været forelsket i en pige tror jeg? Jeg spiller nemlig fodbold, og så så jeg så en spiller, som jeg ser rigtig meget op til, og vil gerne være som hende.
Vil skulle så spille mod dem. Og jeg fik sommerfugle i maven da jeg så hende. Og nu er jeg i tvivl og jeg er forelsket i hende, eller om jeg bare glædet mig rigtig meget til at spille mod hende?.
Så efter lidt tid gik jeg så og tænkte over det, og græd om natten. Så spørger de mig så om jeg vil spille med dem. Jeg vælger så selfølgelig og sige ja, og da jeg spillede med hende, var der ikke noget, jeg følte mig ikke forelsket eller noget?.
Så efter lidt tid igen kom jeg i tvivl. Om jeg kunne lide hende, men det var ikke fordi jeg havde få’et sommer fugle i maven eller noget?. Jeg var var bare stadig i tvivl om jeg kunne lide hende?.
Men jeg følger mig ikke forelsket?. Når men så efter lidt tid kommer jeg så over det igen og tænker ikke over det mere, og ved at jeg er til drenge. Men så gør lidt tid igen og så bliver jeg i tvivl igen.
Både på hende men også på andre piger. Lige pludselig kan jeg lide alle piger?. Også lærerne? Jeg er virkelig ved at springe i luften! Jeg kan ikke mere.
Bare vidst jeg for øjenkontakt eller jeg synes de virker lesbisk! Så synes jeg at jeg kan lide dem. Ingen sommerfugle i maven eller noget?.
Hvad er der galt med mig? Jeg tror bare jeg har brug for at vide om jeg er eller ikke.
Fordi når jeg læser inde på nettet skriver de at jeg skal finde ud af hvad der er bedst for mig, og mærke efter.
Så tænker jeg så at det bedste for mig er vidst jeg ikke er lesbisk!!! Men alligevel blive jeg ved med at tænke over det, det er det eneste jeg kan tænke over, jeg kan slet ikke koncentrere mig eller sove.
Undskyld for denne lange besked!
Havde bare så meget at komme ud med.
Håber i svare❤️
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
Mange tak for dit fine brev til Børnetelefonen. Det er super godt du har fundet modet, til at skrive til os, for det lyder som om, det er noget du bekymrer dig meget for.
Først og fremmest vil jeg lige sige, at de tanker du beskriver, omkring din seksualitet og hvem du er tiltrukket af, er fuldstændig almindelige tanker, at have i din alder.
Selvom det lyder til, at du ikke har talt med andre om det, så skal du vide, at mange af dine jævnaldrende, også har tanker om deres seksualitet, og tænker på hvem de er tiltrukket af. Det er heller ikke ualmindeligt, at blive i tvivl – og det er der faktisk ikke noget i vejen med.
Jeg synes det virker som om, at du har en åbenhed ift. din egen seksualitet, hvilket er en stor styrke for dig. Den evne til åbenhed, vil du kunne bruge mange gange, i din færd fremover.
Jeg kan se du også skriver, at det nok var bedst, hvis du ikke var lesbisk. Jeg tolker dette, som at du er ved at have fået nok af, at gå med tvivlen. Det kan jeg virkelig godt forstå.
Det er nogle svære tanker og følelser, at gå rundt med, og jeg kan også blive i tvivl om bekymringen sommetider, kommer til at fylde så meget i dig, at det går ud over din trivsel?
Det får mig til at tænke, at det måske kunne være vigtigt for dig, at få talt med nogen om det? Det kunne være du havde en god ven, eller en nær voksen, som du ville være tryg ved at tale med?
Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111, så kan vi tale mere om hvordan du har det, og måske hjælpe med hvem du ellers kan tale med, i dit netværk.
Det er nemlig ikke meningen, at man skal gå og være ked af det alene, det har du ikke fortjent. Det er vigtigt at få talt med nogen, for det er noget at det, der vil kunne hjælpe dig videre.
I forhold til om man er til det modsatte køn, eller det samme køn som én selv, så vil jeg sige, at der jo også er mange, der er biseksuelle. Det betyder, at det ikke er afgørende hvad køn personen har, men at man tiltrækkes af personligheden, uanset køn. Det er ikke sikkert, det er sådan det er for dig, men du skal hvert fald vide, at der ikke er noget, der er mere rigtigt end det andet.
Til slut vil jeg rose dig for, at du allerede har taget dig selv alvorligt, og gjort noget for at hjælpe dig selv, ved at skrive til os. Det er sejt gået, og leder mig til at tænke, at du også finder styrken til at tage næste skridt herfra.
Jeg håber du har fået noget med herfra, som du kunne bruge.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen.