Jeg græder hele tiden.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Mange tak for dit fine brev til Børnetelefonen. Det er super godt du har fundet modet, til at skrive til os, for det lyder som om, det er noget du bekymrer dig meget for.

Først og fremmest vil jeg lige sige, at de tanker du beskriver, omkring din seksualitet og hvem du er tiltrukket af, er fuldstændig almindelige tanker, at have i din alder.

Selvom det lyder til, at du ikke har talt med andre om det, så skal du vide, at mange af dine jævnaldrende, også har tanker om deres seksualitet, og tænker på hvem de er tiltrukket af. Det er heller ikke ualmindeligt, at blive i tvivl – og det er der faktisk ikke noget i vejen med.

Jeg synes det virker som om, at du har en åbenhed ift. din egen seksualitet, hvilket er en stor styrke for dig. Den evne til åbenhed, vil du kunne bruge mange gange, i din færd fremover.

Jeg kan se du også skriver, at det nok var bedst, hvis du ikke var lesbisk. Jeg tolker dette, som at du er ved at have fået nok af, at gå med tvivlen. Det kan jeg virkelig godt forstå.

Det er nogle svære tanker og følelser, at gå rundt med, og jeg kan også blive i tvivl om bekymringen sommetider, kommer til at fylde så meget i dig, at det går ud over din trivsel?

Det får mig til at tænke, at det måske kunne være vigtigt for dig, at få talt med nogen om det? Det kunne være du havde en god ven, eller en nær voksen, som du ville være tryg ved at tale med?

Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111, så kan vi tale mere om hvordan du har det, og måske hjælpe med hvem du ellers kan tale med, i dit netværk.

Det er nemlig ikke meningen, at man skal gå og være ked af det alene, det har du ikke fortjent. Det er vigtigt at få talt med nogen, for det er noget at det, der vil kunne hjælpe dig videre.

I forhold til om man er til det modsatte køn, eller det samme køn som én selv, så vil jeg sige, at der jo også er mange, der er biseksuelle. Det betyder, at det ikke er afgørende hvad køn personen har, men at man tiltrækkes af personligheden, uanset køn. Det er ikke sikkert, det er sådan det er for dig, men du skal hvert fald vide, at der ikke er noget, der er mere rigtigt end det andet.

Til slut vil jeg rose dig for, at du allerede har taget dig selv alvorligt, og gjort noget for at hjælpe dig selv, ved at skrive til os. Det er sejt gået, og leder mig til at tænke, at du også finder styrken til at tage næste skridt herfra.

Jeg håber du har fået noget med herfra, som du kunne bruge.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.