Jeg forstår ham ikke

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Sikke en historie om forelskelse og et hjerte, der gør ondt lige nu. Tak for dit brev og den gode beskrivelse af, hvad der er sket.

Forelskelse og kærlighed kan gøre ondt. Og jeg kan godt forstå, at du er ked af det, der er sket, mellem dig og din ekskæreste. Måske hjalp det lidt at få skrevet det hele ned? Nogle gange kan det føles helt lettende at få skrevet alle sine tanker ned. Og så får man også et bedre overblik over, hvad der egentlig er sket.

Ud fra det, du har skrevet til mig, synes jeg bestemt ikke, du er forkert på den. Jeg synes til gengæld, det lyder som om, at det har været lidt af en opgave for dig at komme rigtig tæt på din kæreste, fordi M har stået i vejen. Måske har din ekskæreste og M været venner længe? Det virker i hvert fald som om, at han først og fremmest lytter til hende, mens han har glemt at spørge ind til din side af historien.

Og jeg vil derfor faktisk være ærlig og sige, at jeg ikke synes, han virker særlig omsorgsfuld. Heller ikke, når han slet ikke taler til dig den dag, du kommer i skole efter at have været syg. Han prøver heller ikke at komme i kontakt med dig, selvom han nok godt har kunnet fornemme, at du har været ked af det.

Når man er forelsket, kan det være svært at tænke klart og se tingene lidt udefra. Men hvis du forestiller dig, at en af dine gode veninder havde en kæreste, der opførte sig præcis som din ekskæreste - hvad ville du mon så sige til hende? Mon ikke du ville tænke, at han ikke virkede som en god kæreste? Du ville måske også synes, at hun fortjente meget bedre?

Selvom det kan lyde hårdt, når man har lidt ondt i hjertet, så er det faktisk sådan, jeg tænker, når jeg læser dit brev: at du fortjener meget bedre!

Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen om det. Jeg kan godt forstå, det er hårdt, men det kan alligevel hjælpe at gøre det. Når man snakker med nogen om “ulykkelig kærlighed”, kan man få hjælp til at se sagen fra en anden synsvinkel. Det kan være rart, for man kan godt komme til at sidde lidt fast i minderne om, hvor forelsket man var, og hvor dejligt, det hele var i starten.

Tror du ikke, at du derfor har mod på at tale med nogen? Veninder kan være gode at snakke med, og det virker ovenikøbet som om, du har nogle gode venner, der støtter dig, og som er gode til at trøste.

Måske kan du også lave nogle aftaler med dine veninder her det næste stykke tid? Når man har kærestesorg, kan det nemlig være rigtig godt at lave noget rart. Det kan f.eks. være at lave filmaftener, gå nogle ture, tage i klub sammen -  eller bare hænge ud.

Nogle forældre kan være ret gode til at trøste og støtte. Har du mod på at tale med dine forældre? Så kan de også hygge lidt ekstra om dig det næste stykke tid.

Ellers er du også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Vi er altid klar til en snak!
For det er vigtigt, at du ikke kommer til at sidde med dine tanker alene.  Så kan det tage endnu længere tid at komme ud på den anden side af sådan et kæreste-brud. For husk det – der er en anden side! Det lover jeg!

De kærligste hilsner og tanker
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.