Brev
Jeg er muslim og har en kæreste
Hej
Jeg er 15 år og er muslim. Jeg begyndte her for to måneder siden at tale med en dreng, vi er begge muslimer.
Her er problemet så: siden vi begge er muslimer må vi ikke have kærester, han sagde til mig at hvis jeg bare kunne få accept fra min familie da min familie er lidt mere åben ville det være nemmere for os begge og vi kunne fortsætte med vores forhold.
problemet er bare at ja, min familie er ikke så religiøs men de går meget op i deres ry blandt folk. jeg ved at både min bror og søster har haft en kæreste men ved ikke hvordan de vil reagerer hvis jeg fortæller dem om ham her drengen.
Jeg vil virkelig ikke miste ham men kan også godt forstå hvorfor han siger at jeg skal prøve at overtale min familie. Hvad skal jeg gøre? og hvordan skal jeg overtale min familie?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det lyder som en rigtig sød dreng, du har mødt, og jeg kan godt forstå dit dilemma, når du gerne vil være kærester med ham, men også er nødt til at tage hensyn til din familie.
Umiddelbart tænker jeg, at det lyder som om, din ven har en god indsigt i sin egen familie og deres værdier, og jeg tror faktisk, at hans forslag er ret fornuftigt. Uden at kende hans eller din familie kan jeg godt forestille mig, at hvis den ene familie siger ja, så kan det være lettere at få den anden familie med på ideen.
Jeg forestiller mig, at det nok vil kræve, at I kan overbevise begge jeres familier om, at de godt kan stole på jer. Det vil nok være noget med at snakke om, hvilke forventninger de har til jer, hvilke regler I skal overholde, og hvilke tanker I selv gør jer om at være kærester (med jeres familiers værdier i baghovedet).
Måske kan dine søskende hjælpe dig her? Gad vide hvordan de fik lov at have kærester? Lavede de nogle aftaler med dine forældre? Var de gode til at vise dine forældre, at de kunne leve op til aftalerne? Hvad krævede det, at de gjorde (eller ikke gjorde)?
Jeg ved, at det kan være rigtig hjælpsomt med en masse åbenhed, når man vil skabe tillid. Så hvis du kan fortælle dine forældre om netop de tanker, du har skrevet her i brevet, kan det være med til at vise dem, at du har virkelig modne overvejelser, og at du tænker fornuftigt ud fra hvad der vil være bedst for familien også. At du respekterer deres værdier og kultur - og at din ven (kommende kæreste forhåbentlig?) også gør det overfor sin familie.
Det kan være lidt af en balancegang at skulle leve op til familiens forventninger og samtidig have sit eget ungdomsliv i en kultur, der er så åben som den danske. Jeg ved ikke, om du kender siden www.etniskung.dk? Den var måske et kig værd for dig og din ven? De kender en masse til de dilemmaer, man kan stå i som ung af anden etnisk baggund, og der kan du både læse om andre og få direkte rådgivning selv - helt anonymt.
Held og lykke til dig og din ven!
Varme hilsener fra BørneTelefonen