Brev
Jeg er jaloux på min veninde
Kære brevkasse.
Jeg har en super dejlig og sjov veninde, som jeg desværre er gået hen og er blevet enormt jaloux på. Jeg kan bare ikke lade være, og nogen gange bliver jeg rigtig træt af mig selv, fordi jeg tænker så negativt om hende. Grunden til det er, at hun på mange måder er bedre end mig. Alle kan lide hende, både voksne og børn, og de smiler altid når hun er i nærheden. Hun bliver også ved med at kalde sig selv tyk, og det gør mig så ked af det, for det er hun slet ikke!
Jeg ved godt at det er normalt for piger i vores alder at have lavt selvværd, men nogen gange føler jeg at hun bare fisker efter komplimenter. Og det får hun. Og det er så der at jeg bliver irriteret. Jeg ved godt at jeg måske lyder som en rådden veninde her, men det er bare HELE tiden. Hun er også virkelig konkurrenceminded, og jeg kan mærke at det smitter af på mig: af en eller anden grund bliver jeg jaloux når hun får gode karakterer? og omvendt når det går godt for mig, bliver hun rigtig ked af det, og hakker ned på sig selv. udover det, er hun forholdsvis ny i klassen, og da hun startede var jeg ret vild med den her dreng, som viste sig at være forelsket i hende. Jeg tror at det var der det startede.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg kan lære bare at være glad på hendes vegne, for det er slet ikke sådan jeg er. jeg plejer at hade konkurrencer. Men jeg føler mig meget splittet for tiden. på den ene side er hun en skøn veninde, og på den anden side er jeg ret jaloux på hende.
Hvad i alverden skal jeg gøre?
Kærlig hilsen
Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Sommetider kan man møde et menneske, som man både bliver tiltrukket af og irriteret over. Og så bliver man forvirret over sig selv og ved ikke, hvad man skal stille op med alle de modsatrettede følelser.
Det lyder som om, det er det der sker for dig.
Du skriver, at det hele startede med, at den dreng, du var vild med, forelskede sig i din veninde. Selvfølgelig har den oplevelse vækket din jalousi. Her kom den nye pige i klassen og "huggede" ham, du var vild med! Hvem ville ikke blive jaloux over det?
På den måde var starten på jeres venskab jo lidt svær, og måske er det stadig den oplevelse, der påvirker dig til at være så opmærksom på din veninde.
Din veninde lyder til at have brug for at blive bekræftet af andre, og det bliver hun ved at omtale sig selv negativt. Det er måske ikke særlig hensigtsmæssigt, men vi er jo alle forskellige, og sådan er der nogen, der har det. Det interessante for dig er, hvorfor du bliver så irriteret over den adfærd hos din veninde. Måske skulle du spørge dig selv, hvorfor du ikke bare kan være ligeglad? Hun er jo som hun er, og du er, som du er. Jeg tænker, at du finder svaret i den jalousi, der opstod i forbindelse med drengen, du var vild med. Jeg tror, det er den, der stadig nager.
Jeg tænker også, at den konkurrence, du føler, du har med hende, stammer derfra, siden du ikke plejer at være et konkurrencemenneske.
Så man kan sige, at jeres venskab er startet med nogle hårde odds, som I aldrig har fået snakket om, og det er nok derfor, du føler dig splittet i forhold til hende.På den ene side er hun sød, sjov og skøn og på den anden side ligger der en masse uudtalt imellem jer - ting I ikke har fået talt om.
Hvis du gerne vil blive ved med at være veninde med pigen, vil jeg foreslå, at du får snakket lidt med hende om alt det, du har skrevet i dit brev.
Jeg tror, at det allervigtigste for dig er, at du får sat nogle ord på oplevelsen med den dreng, du var vild med. Hvad var det for nogle følelser, der kom op i dig? Måske var det både vrede, skuffelse, irritation, misundelse, usikkerhed og tristhed? Det er altsammen stærke følelser, som du bedst kommer igennem ved at tale om det.
Hvis du tænker, at det bliver svært at snakke med din veninde, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og snakker det igennem med en rådgiver.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen