Brev
jeg er gravid men min kæreste ved det ik
kære BB
jeg er en pige på 16 jeg har været kærester med den her fyr i snart et halvt år og har nu fundet ud af at jeg er gravid
han er selv 18 år og har sagt til mig at han gerne vil have børn men jeg føler mig bare ikke klar
har også bare spurgt ham om hvad han ville gøre hvis jeg var gravid og han syndes at jeg selv skal bestemme fordi det er op til mig om jeg vil beholde det eller ej.
men mit problem er bare at jeg for ca 5 dage siden sagde til ham at jeg ik var gravid da han syndes at det var underligt at jeg kastede op og spiste mere end jeg plejer da jeg har en spiseforstyrrelse
men jeg nægtede alt og nu kan jeg jo ikke bare sige at jeg er gravid.
mit andet problem er også at jeg ik kan få mig selv til at få en abort da jeg syndes det er lige som at slå et andet menneske ihjel.
så vil i ik nok hjælpe mig
hilsen en trist pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Du går rundt med nogle store overvejelser alene. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at tale med din kæreste om det– men ikke helt ved hvordan.
Når din kæreste tidligere har sagt, at det skulle være din beslutning, om du ville beholde barnet, oplevede du det så som en støtte? Eller fik det dig til at føle dig alene om beslutningen? Uanset hvad, så er I sammen om det her. Og det er derfor vigtigt, at I får talt det grundigt igennem.
Derfor tænker jeg, at du måske ”bare” skal sige det, som det er: At du er blevet gravid, og at du ikke har kunnet sige det før nu. Nogle gange har man brug for at vænne sig til tanken, før man siger den højt – og det er helt OK! Du kan fortælle din kæreste, at du er ked af, du kom til at sige, at du ikke var gravid, men at du simpelthen ikke kunne sige ”ja”, da han spurgte. Fordi du blev lidt chokeret over at finde ud af det.
Når du har sagt det til din kæreste, skal I snakke om, hvad I så kan gøre. Det er en stor beslutning, der skal tages. Mange vil have brug for at tale med nogle professionelle mennesker, før de er klar til at beslutte sig. Her er lægen tit rigtig god at snakke med. Men man kan også tale med mødrehjælpen. De rådgiver unge omkring graviditet og abort: https://moedrehjaelpen.dk/artikler-om-abort/
Hvordan ved du mon, at du er blevet gravid? Måske har du taget en graviditetstest? Det er vigtigt, at du bestiller en tid hos din læge hurtigst muligt, så han/hun kan undersøge dig. Lægen kan med sikkerhed se, om du er gravid. Og lægen vil også tale med dig om jeres muligheder.
Når man er under 18 år og gravid, er lægen forpligtet til at informere ens forældre om det. Lægen kan dog vælge at lade være, hvis dine forældre vil reagere på en måde, som er til fare for dig.
Jeg synes dog, du skal overveje selv at tale med dine forældre. De vil kunne være en hjælp og støtte for dig, nu hvor du har så stor en beslutning, der skal tages.
Det kan være rigtig svært at tale med sine forældre om sådanne ting. Måske er du nervøs for, at de bliver vrede eller skuffede. Det kan også være, at de reagerer sådan. Men det skyldes nok, at de bliver bekymrede for dig. De fleste forældre vil forstå, at deres vrede ikke hjælper. Og derfor vil de sikkert gøre alt, hvad de kan, for at hjælpe og støtte dig. Måske ville det være rart for dig, at du og din kæreste sammen talte med jeres forældre? Overvej også, om det vil være nemmere for dig at skrive et brev til dem? Det kan nogle gange være en god måde at få det fortalt på.
Det er også en rigtig god idé at kigge på hjemmesiden her sammen med nogen – fx din kæreste eller dine forældre: http://www.abortnet.dk/. Der er en masse information om, hvad det vil sige at få en abort, og hvornår man kan få foretaget den.
I Danmark skal man have foretaget abort inden for 12 uger. Derfor er vigtigt, at du hurtigst muligt får talt med din læge. Det er første vigtige skridt. Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner og mange tanker
BørneTelefonen