jeg er gravid men min kæreste ved det ik

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Du går rundt med nogle store overvejelser alene. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at tale med din kæreste om det– men ikke helt ved hvordan.

Når din kæreste tidligere har sagt, at det skulle være din beslutning, om du ville beholde barnet, oplevede du det så som en støtte? Eller fik det dig til at føle dig alene om beslutningen? Uanset hvad, så er I sammen om det her. Og det er derfor vigtigt, at I får talt det grundigt igennem.

Derfor tænker jeg, at du måske ”bare” skal sige det, som det er: At du er blevet gravid, og at du ikke har kunnet sige det før nu. Nogle gange har man brug for at vænne sig til tanken, før man siger den højt – og det er helt OK! Du kan fortælle din kæreste, at du er ked af, du kom til at sige, at du ikke var gravid, men at du simpelthen ikke kunne sige ”ja”, da han spurgte. Fordi du blev lidt chokeret over at finde ud af det.

Når du har sagt det til din kæreste, skal I snakke om, hvad I så kan gøre. Det er en stor beslutning, der skal tages. Mange vil have brug for at tale med nogle professionelle mennesker, før de er klar til at beslutte sig. Her er lægen tit rigtig god at snakke med. Men man kan også tale med mødrehjælpen. De rådgiver unge omkring graviditet og abort: https://moedrehjaelpen.dk/artikler-om-abort/

Hvordan ved du mon, at du er blevet gravid? Måske har du taget en graviditetstest? Det er vigtigt, at du bestiller en tid hos din læge hurtigst muligt, så han/hun kan undersøge dig. Lægen kan med sikkerhed se, om du er gravid. Og lægen vil også tale med dig om jeres muligheder.

Når man er under 18 år og gravid, er lægen forpligtet til at informere ens forældre om det. Lægen kan dog vælge at lade være, hvis dine forældre vil reagere på en måde, som er til fare for dig.

Jeg synes dog, du skal overveje selv at tale med dine forældre. De vil kunne være en hjælp og støtte for dig, nu hvor du har så stor en beslutning, der skal tages.

Det kan være rigtig svært at tale med sine forældre om sådanne ting. Måske er du nervøs for, at de bliver vrede eller skuffede. Det kan også være, at de reagerer sådan. Men det skyldes nok, at de bliver bekymrede for dig. De fleste forældre vil forstå, at deres vrede ikke hjælper. Og derfor vil de sikkert gøre alt, hvad de kan, for at hjælpe og støtte dig. Måske ville det være rart for dig, at du og din kæreste sammen talte med jeres forældre? Overvej også, om det vil være nemmere for dig at skrive et brev til dem? Det kan nogle gange være en god måde at få det fortalt på.

Det er også en rigtig god idé at kigge på hjemmesiden her sammen med nogen – fx din kæreste eller dine forældre: http://www.abortnet.dk/. Der er en masse information om, hvad det vil sige at få en abort, og hvornår man kan få foretaget den.

I Danmark skal man have foretaget abort inden for 12 uger. Derfor er vigtigt, at du hurtigst muligt får talt med din læge. Det er første vigtige skridt. Jeg ønsker dig alt det bedste.

De bedste hilsner og mange tanker
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)